Wie is er aanspraakelijk als je met je auto een fietser aanrijd, OP de snelweg?!

Normaal gesproken is de automobilist altijd aansprakelijk, maar geld dit ook op plaatsen waar de fietser niet eens mag komen(snelweg)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Normaliter zou ik zeggen dat jij toch aansprakelijk gesteld kunt worden volgens Artikel 185 Wegenverkeerswet.

Hierin staat :
"Als het beroep op overmacht wordt afgewezen staat de aansprakelijkheid van de eigenaar of van de houder van het motorrijtuig vast. Wel kan deze zich nog beroepen op eigen schuld van de fietser of de voetganger. Van eigen schuld is sprake wanneer het ongeval mede aan het verkeersgedrag van de voetganger of fietser te wijten is.

Beroep op eigen schuld is alleen mogelijk bij verkeersdeelnemers van 14 jaar en ouder. Ook als er sprake is van eigen schuld bij de zwakke verkeersdeelnemer krijgt deze tenminste 50% van zijn of haar eigen schade vergoed. Deze regel is gebaseerd op de billijkheid en wordt in het algemeen aangeduid als de 50%-regel. "

Hierin staat echter nog een ander interessant stuk tekst:
"De enige uitzondering is, dat het verkeersgedrag van de voetganger of fietser als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden beschouwd, ook wel 'bewuste roekeloosheid' genoemd."

Aangezien je fietsen op de snelweg toch wel als aan opzet grenzende roekeloosheid zou kunnen beschouwen, zou je hier geluk kunnen hebben als bestuurder.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is exact het antwoord dat ik wou geven een plusje helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als een 13 jarige op de snelweg wordt aangereden is de auto altijd verantwoordelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je dan ook eens naar de ouders kunt kijken. "De aansprakelijkheid van ouders voor het gedrag van hun kinderen hangt onder andere af van de leeftijd van het kind. Hieronder leest u wat dat voor elke leeftijdscategorie betekent. Overal waar "ouders" staat, moet u eigenlijk lezen: degenen die het ouderlijk gezag uitoefenen. Behalve ouders kunnen dat ook voogden etc. zijn. 0 tot 14 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door een kind dat nog geen 14 is, zijn de ouders altijd aansprakelijk. 14 en 15 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen. In het laatste geval moeten de ouders aantonen dat hen geen verwijt treft. Dat kan moeilijk zijn, omdat ouders geacht worden hun maatregelen voor het voorkomen van ongelukken te verscherpen, naarmate het kind een groter gevaar oplevert. " http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het dan juist weer overmacht

Andere antwoorden (2)

als je als automobilist een zwakke verkeersdeelnemer aanrijdt, geniet de zwakke verkeersdeelnemer rechtsbescherming. de automobilist is in principe altijd deels verantwoordelijk. echter als de automobilist kan aantonen, dat hij hij absoluut geen schuld heeft gehad aan de aanrijding, bijvoorbeeld, doordat de fietser zeer roekeloos was, kan de automobilist onder de aansprakelijkheid uitkomen. Dit is in de praktijk vaak nog erg lastig te bewijzen. Bewijslast ligt dus bij de automobilist.

In het geval van een snelwegfietser sta je als automobilist al wat sterker bij het rondkrijgen van het bewijs. Immers op de snelweg is het zeer ongebruikelijk dat er fietsers rijden.

Het hangt er verder vanaf waar op de snelweg de fietser precies reed, vluchtstrook of rijbaan etc, of je af komt van je aansprakelijkheid.

Kortom het blijft altijd een lastig verhaal.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
@Marvin1337

Ik heb twee met redenen omklede antwoorden op je vraag gelezen, ik weet die regels niet t/m 14 jaar enz., maar ik zeg met mijn boerenverstand :

het kan nooit de schuld zijn van de automobilist, want een fietser mag niet op de snelweg komen.

Een uitzondering is de parkeerplaats bij een benzinepomp- station of eetgelegenheid langs de snelweg, daar kan een fietsje uit de achterbak gehaald worden om even de benen van een kind te strekken tijdens een lange rit, anders dan even heen en weer lopen.
En dan is het volgens mij weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet of iemand schuldig is maar of die persoon aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, je hebt helemaal gelijk: dat is een hele andere vraagstelling!
En in dat geval gaat de stem van mijn jury uit naar de fietser zelf, en bij minderjarigheid naar de ouders, hoewel nogmaals ik hier alleen maar boerenkaas van gegeten heb (grote gaten/stukken mankeren - aan kennis - daarom ook 'boerenverstand').