Waarom staat op vrachtwagens vaak "convoi exceptionnel" en niet de Engelse benaming?

Zojuist hoorde ik deze vraag op de radio. Ben benieuwd naar de echte reden. Graag met bronvermelding als dat mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja, en waarom TIR, ook franse afkorting voor zover ik weet

Het beste antwoord

Zoals antwoordman al aangaf komt dit bord voort uit de Franse regelgeving op het gebied van het zwaar transport.
Het waarschuwt de medeweggebruiker dat het naderent voertuig de maximale afmetingen overschrijdt. Gezien ook Nederlandse vervoerders van de Franse wegen gebruik maken, kom je deze borden dan ook op Nedelandse vrachtauto's tegen. Net zoals je tegenwoordig ook achter op Nederlandse vrachtauto's stickers ziet met de snelheidsbeperking van 60Km. Ze zitten erop alleen voor het feit dat ze in Belgie verplicht zijn. Dat men in heel Europa niet dezelfde richtlijnen en wetten op dat gebied hanteert komt omdat men hiermee wel al bezig is maar deze wetten of richtlijnen nog niet van kracht zijn. Dit komt weer omdat elk land daar autonoom in is en dus deze regels niet verplicht is in haar wet op te nemen.

Leuke foto trouwens, indrukwekkend. Je zou dat span maar tegen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De chaffeurs zelf kunnen dat uitleggen:

"Omdat je eigenlijk in Nederland eigenlijk geen ''convoi exeptionnel'' borden of iets dergelijks op je auto hoeft te hebben. Dus die auto zal wel veel in Belgie en/of Frankrijk rijden.
In Frankrijk moeten die borden in het geel zijn en in Belgie in het oranje, en dan in Vlaanderen in het Nederlands en in Wallonie in het Frans."
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd ... waarom kiest Europa niet voor 1 manier, vraag je je meteen af.