Voor een overweg staan bakens met rode strepen.Iedere streep is 80 meter.Wie weet waarom perse 80 meter??

Niemand weet eigenlijk waarom het 80 meter is, ook op de theoriecursus kan niemand dit verklaren ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
15.9K

Het beste antwoord

80 meter is destijds gekozen omdat met het inzicht van dat moment de 80 meter een afstand was die paste bij de snelheid van benaderen van de overweg en de weginrichting. En bij de hoeveelheid informatie en borden langs de weg.

Ze hadden misschien net zo goed 100 meter kunnen kiezen, maar blijkbaar is dat net iets te grote afstand voor de overwegen die je binnen de bebouwde kom had. Het is altijd een afweging tussen 'op tijd' en 'te vroeg' en 'te laat' de informatie aanbieden.

Zo zie je op de snelwegen de aanduidingen voor een afslag altijd op 1200 meter en 600 meter staan. Ook weer om dezelfde reden: bij die snelheid moet je voldoende tijd hebben om te reageren zonder abrupt te moeten remmen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
logische verklaring +1

Andere antwoorden (1)

Misschien zal wel met de maximaal snelheid te maken hebben.?
Want maximaal snelheid van een trein is 160 km per uur.
Ik weet niet...