Ik heb een vraag over mijn rijbewijs!!!Ik stond na 10 jaar in de computer bij de gemeente dat ik een eigen verklaring moest aanvragen?

In 2002 heb ik een ongeluk veroorzaakt en daar mijn straf voor gehad.Nu wilde ik mijn rijbewijs laten verlengen en moest ik een eigen verklaring kopen,me laten keuren door een arts en nu moet ik naar een psygiater???Kan dat na bijna 10 jaar???Er werd gezegd dat ik in die 10 jaar niet eens had mogen rijden omdat mijn rijbewijs niet geldig zou zijn geweest???Weet iemand hier een antwoord op?Is er geen verjaring ofzo?Bedankt voor uw antwoord.

Groetjes Chrissie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Mocht je willen weten hoe dit juridisch in elkaar steekt is het misschien handig om even contact op te nemen met het Juridisch loket, misschien kunnen hun je duidelijkheid verschaven zodat je dit evt in een brief aan de gemeente verwerkt. (zie bron voor adres en telefoonnummer juridisch loket)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult moeten uitzoeken hoe dit precies zit. Als je niet had mogen rijden, is destijds misschien je rijbewijs ingetrokken/ongeldig verklaard. Daar had je dan bericht van moeten krijgen, en duidelijkheid over hoe het verder moest: of je opnieuw je rijbewijs moest halen, of bijvoorbeeld 3 jaar niet mocht rijden zonder dat je rijbewijs ongeldig werd verklaard (dus alleen een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid).
Kijk goed in de papieren rond de nasleep van dat ongeluk, of daar iets in staat. Was er een rechtszaak, ben je daar bij geweest, heb je destijds een advocaat gehad? Zo ja, dan kun je het misschien daar navragen (bij de rechtbank of de advocaat).
Misschien gaat het alleen om het aanvragen van die eigen verklaring (incl. medische keuring), dat die verplicht gesteld is voor je weer mocht rijden. Als dat zo is, heb je erg veel mazzel gehad de afgelopen 10 jaar, want dan had je misschien - als je autoreed - grote problemen kunnen krijgen. Maar misschien heb je helemaal niet gereden (en ook niets te maken met verzekeringen in dat opzicht).
Dus: zoek uit wat er destijds precies bepaald is.
Doe die medische keuring, en als dat goed gaat, heb je weer een geldig rijbewijs waarschijnlijk.