aan de benzinepomp kan ik euro 95 tanken met een toevoeging van 5% ethanol. In hoeverre kan dit schade aan de motor toe brengen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

E10 past in de meeste auto’s?
Nog maar eens van voren af aan. Benzine met een van 5 naar 10% vergroot bio-aandeel, te weten ethanol uit natuurlijke bronnen, kan niet in alle automotoren gebruikt worden. Ethanol is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan.

In Frankrijk lag men daar niet wakker van, in Duitsland ontstond grote angst onder automobilisten dat veel automotoren zouden kunnen sneuvelen aan E10-gebruik. Daarom is E10 aan de pomp niet populair, hoewel de Duitse overheid uit milieu-oogpunt wel graag E10 promoot.

Grofweg tien procent van het gangbare autopark kan niet tegen E10, geven de fabrikanten aan. Onder meer via de Bovag is een lijst te vinden van fabrikantenadviezen.
Vooral direct ingespoten benzinemotoren krijgen door de slechte smering van de hogedrukpomp en de injectoren zeker problemen welke aardig in de papieren kan gaan lopen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens experts is het naast de schade aan slangen en pakkingen ook niet uitgesloten dat kleppen en klepzetels lijden onder het gebruik van de brandstof met ethanol-toevoeging. In Duitsland zijn de klachten binnen de klassieker- en youngtimer wereld inmiddels niet meer te tellen. Mercedes-Benz heeft inmiddels een lijst samengesteld met auto’s die de nieuwe brandstof wel en niet kunnen hebben en BMW meldt dat het ‘in principe’ geen kwaad kan, maar heel expliciet is men daar ook niet mee. Er wordt bijvoorbeeld niet verteld dat de nieuwe brandstof oude benzienslangen in recordtempo ‘opvreet’.....