wat is stilstaan (om iemand in en uit te laten stappen) en wat parkeren?

voor bewoners van mijn buren stoppen verschillende busjes voor mijn huis. ongeveer 30 per dag om bewoners op te halen en terug te brengen voor dagopvang. nu stoppen ze op de straat voor en achter mijn oprit ( zodat ik er niet meer in of uit kan) en staan tussen de 4 en 10 minuten stil ( om deze mensen op te halen) en voor mijn huis. valt dit nog onder "laden en lossen" of is dit parkeren!

een jaar geleden
in: Auto's
1.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Uitrit blokkeren mag sowizo niet.
Inekez1
een jaar geleden
Blijft de chauffeur van die busjes achter het stuur zitten wachten tot de bewoners komen instappen? Of verlaat die chauffeur het busje om de bewoners binnen op te gaan halen? Als die chauffeur blijft zitten, is het hooguit irritant dat je zoveel busjes voor je huis hebt. Wil je zelf weg, dan kan de chauffeur jou gewoon even ruimte geven. Is de chauffeur minutenlang in geen velden of wegen te bekennen, dan is het uiteraard een stuk lastiger. In beide gevallen zou ik beginnen met een vriendelijk gesprek bij de instelling waar die busjes voor rijden. Ook als er wettelijk geen regel is die door de chauffeur wordt overtreden, kan de instelling zich wel verantwoordelijk voelen voor de overlast en bij de chauffeurs aankaarten dat ze in het vervolg ergens anders moeten wachten. Wil de instelling niet meewerken en blijft de overlast, vraag dan eens bij de gemeente of er niet een parkeerverbod kan komen, of juist een extra parkeerplaats voor de busjes.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Het gaat waarschijnlijk om bewoners die wat minder mobiel / minder snel zijn? Dus dan duurt het inderdaad iets langer voro ze goed in de bus zitten. Als ik hier in de straat de taxi zie die mijn buurvrouw ophaalt, dan gaat het inderdaad telkens om een paar minuten. Maar de bestuurder is dan in de buurt - dus dat versta ik onder stoppen, niet parkeren. Ik denk dat het bij jou gaat om een wat groter huis, een instelling, dus daar zou beter een "stop-voorziening" gemaakt kunnen worden. Kun je niet overleggen met de verzorgers in dat huis? Omdat 30 busjes op een dag best heel veel is.

Antwoorden (1)

Parkeren:

"Het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen" .

Afgaand op jouw omschrijving is hetgeen die busjes doen parkeren.

Als de te vervoeren bewoners klaar zouden staan op het trottoir en vervolgens meteen zouden instappen of uitstappen (zoals bij een bus gebruikelijk is: een doorlopend proces) is het geen parkeren. Parkeren voor een uitrit mag niet
Computoon
een jaar geleden
ThereseZoet
een jaar geleden
Ik heb geen parkeervakken voor ons huis. Mogen ze parkeren op de weg.?. ze blokkeer dan wel de rijbaan aan een kant..
Computoon
een jaar geleden
Als onderstaande regels NIET van toepassing zijn, mag er worden geparkeerd. Verbod stil te staan. RVV 1990 - artikel 23
De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
Op een kruispunt of een overweg.
Op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook.
Op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan.
In een tunnel.
Bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering, dan wel ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord. (ervoor en erna)
Op de rijbaan langs een busstrook.
Langs een gele doorgetrokken streep.
Het stilstaan bij een bushalte geldt dus niet voor het onmiddellijk in en uit laten stappen van passagiers. Parkeerverbod. RVV 1990 - artikel 24
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
Bij een kruispunt, op een afstand van minder dan vijf meter daarvan.
Voor een inrit of een uitrit. (dus ook je eigen uitrit niet)
Buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg
(...)
Computoon
een jaar geleden
Buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg
Op een parkeergelegenheid: A voor zover het voertuig niet behoort tot de op het bord of het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen. B op een andere wijze dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. C op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden.
Langs een gele onderbroken streep.
Op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.
Op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage 1, indien voor het voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1 op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slecht gedurende de aangegeven dagen of uren.
De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren
(...)
Computoon
een jaar geleden
(...)
Indien een parkeergelegenheid aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage 1 is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd." Als dat allemaal niet van toepassing is, mag je er parkeren.