ik heb 4 autobanden die ik wil verkopen maar ik weet niet wat het volgende betekent wat op de banden staat?: ZIE uitleg please.

225/70 R 15C
M*S 112/110R
115N, 65 PSI

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dit zijn de specs zoals maten, weersbestendigheid ed.

http://www.autowiki.nl/bandenmaten-en-specificatie/

Maatvoering
Op de zijkant staan veel letters en cijfers, de maten staan in een combinatie gelijk aan of lijkend op: 195/65 R15 92 V.

195 staat voor de sectiebreedte in milimeters, in dit voorbeeld 195mm.
65 staat voor de H/B verhouding, in dit geval de 65 serie. De hoogte van de zijkant van de band is dan 65% van de sectiebreedte.
16 is de velgdiameter waar de band voor gemaakt is in inches.
R betekend dat het om een radiaalband gaat, er bestaan ook diagonaalbanden maar tegenwoordig worden vrijwel alleen radiaalbanden gebruikt.
92 geeft de belasting-index aan. Een belasting-index van 92 betekend dat de band 630kg mag dragen.
V geeft de snelheidscategorie aan. Een “V” specificatie band is goedgekeurd voor maximaal 240km/u.