Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een hybride auto hebt en je gebruikt 'm bijvoorbeeld 15% van de tijd elektrisch (dus zonder dat de verbrandingsmotor loopt),

heeft dan (bijvoorbeeld) de uitlaat een x-tijd langere levensduur?
(Afgezien uiteraard van eventuele corrosie o.i.d.)

Het gaat mij dus niet zozeer om de percentages die IK aangeef, maar om eventueel bewezen/aangetoonde percentages, ALS die er zijn.

Toegevoegd na 20 uur:
Even ter aanvulling:
De eerste 3 beantwoorders focussen hoofdzakelijk op de uitlaat, terwijl ik het punt over corrosie zelf al heb aangeroerd.

Ik heb ook geschreven: "bijvoorbeeld de uitlaat".

Er zijn toch veel meer onderdelen te bedenken die niet onderhevig zijn aan invloeden van buitenaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
986

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Uitlaten slijten hoofdzakelijk roestvorming. Dit roestproces komt omdat de uitlaat heel erg warm wordt en daarna weer afkoelt (en.., soms ook nog eens door een plasje rijden terwijl hij knetterheet is). Doordat dit in normale situatie dagelijks meermalen gebeurt "slijt" je uitlaat dus. Als je elektrisch rijdt wordt de uitlaat niet gebruikt en zal dus langer meegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere onderdelen die de auto minder belasten als de elektromotor wordt gebruikt.

De levensduur van de uitlaat hangt m.i. geheel af van de corrosie. Het is tenslotte niets meer dan een pijp om gassen af te voeren (even de katalysator buiten gelaten). Als er gaatjes in de pijp ontstaan krijg je geluidsoverlast en verminderde prestaties.

Mijn ervaring is dat de slijtage van de uitlaat te maken heeft met meer factoren:

1. Leeftijd, gecorreleerd aan corrossie (wordt de uitlaat vaak nat, gereden in pekel, geen beschadigingen, staat de auto in de garage). Een auto die lange tijd stil staat kan toch op een gegeven moment een doorgeroeste uitlaat hebben.

2. Kwaliteit van de uitlaat (merk, coating), ook gecorreleerd aan corrosie.

3. Iemand die heel veel rijd moet zijn uitlaat doorgaans iets eerder vervangen dan iemand die weinig rijd.

4. Volledigheid van de verbranding. Ik meen dat de uitlaat negatief wordt belast bij laag toerental en koude motor.

Volgens mij wijken hybride auto's vooral op punt 4 af. Omdat de hybride auto bij laag toerental gebruik maakt van de electromotor zou dit de verbranding ten goede moeten komen.

Mijn gok zou zijn dat de uitlaat van een Hybride dus minder snel slijt, vooral als je veel in de stad rijd en je goed gebruik maakt van het hybride systeem. Ik vraag me af of er al voldoende betrouwbare statistische informatie is onder hybriderijders naar slijtage van onderdelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, doordat de uitlaat minder vaak warm wordt, verdampt ook minder vaak het vocht en zal hij sneller roesten... (mijn theorie :-) )

Ter vergelijking: een auto die buiten staat en zelden gebruikt wordt, roest sneller dan een auto die regelmatig gebruikt wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding