Eerst dien je het lek op te sporen, dit kun je deur door de band in een teiltje met water te doen. Wel opgepompt, dan komen er namelijk bubbeltjes. Dit geldt uiteraard voor de binnen band, de dien je er uit te halen. Dan pak je je plaksetje en schuur je de band lichtjes. Dan lijm erop en een plaatje van het kitje er op plakken. en dan alles weer terug monteren. Kind kan de was doen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Band een beetje schoonmaken met een doek. Kijken of de band nog in goed conditie is. Soms is het handig om even de band weer op te pompen, het kan zijn dat het ventiel lek is. Klein beetje spuug op het ventiel en je weet het.

Nu de band helemaal leeg laten lopen. Ergens bij het ventiel de buitenband pakken en dan zoveel mogelijk beide kanten naar binnen drukken en dan van het ventiel af bewegen en stevig naar binnen blijven drukken tot je weer terug bent bij het ventiel. Nu heeft de band bij het ventiel wat meer ruimte.

Je hebt een setje nodig, wat je bij de action of de fietsenmaker kunt kopen. Daarin zitten twee bandenlichters. Steek de bandenlichter tussen velgrand en buitenband en trek met de bandenlichter de band over de velgrand heen. Dan zet je de bandenlichter vast aan een spaak. Volgende bandenlichter zet je waar de buitenband nog in de velg ligt. Als je hem er overheen hebt zal het mogelijk moeten zijn nu de buitenband over de velg heen te trekken met je vingers.

Je haalt dus een kant van de buitenband los. Nu kun je het ventiel los maken en het ringetje. Even drukken en je kunt de binnenband onder de buitenband door trekken. Nu heb je de binnenband los. Pomp de binnenband flink op, soms hoor je al een lek. Soms moet je voelen met de rug van je hand en voor kleine lekjes heb je een emmer water nodig waarin je de binnenband hebt ondergedompeld.

Als het gat erg groot is, of een scheurtje vertoond is het beter een nieuwe binnenband te halen. Anders moet je nu met een schuurpapiertje de band even opwrijven. Nu met de rug van je hand nog een klein beetje de rommel afvegen. Je hebt nu een ruw schoon oppervlak. Daarop doe je de solutie (uit het tubetje), een klein beetje is voldoende, beetje uitwrijven met de rug van je vinger. Na 20 seconden als het dof begint te worden plak je de plakker erop en drukt hem heel stevig aan met je duimen.

Nu kun je de binnenband weer terugstoppen, beginnende bij het ventiel. Zorg dat het ventiel weer goed recht staat. Het is goed om een heel klein beetje lucht in de binnenband te blazen of te pompen voordat je hem terugstopt. Nu begin je de buitenband weer naar binnen te werken. Weer in de buurt van het ventiel beginnen, zoveel mogelijk de band midden in de velg duwen. Als het goed is kun je de band met blote handen over de velgrand duwen. Oppompen klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat de anderen zeggen in hun antwoord, maar ga vooral na waarom je een lekke band hebt. Ga met je vingers door de binnenkant van de buitenband of je een spijker, punaise of doorn kunt ontdekken. Als je het gat gevonden hebt, leg de binnenband tegen de buitenband met het ventiel tegenover het gat. Dan kun je bepalen waar ongeveer de buitenband beschadigd kan zijn. En kijk of het velglint nog op zijn plaats zit en er niet een spaak is die in de binnenband prikte.
Vaak zit er in het bandenplakdoosje een stuk canvas (wit) dat je tegen de binnenkant van de buitenband kunt plakken .