Fietsers moeten extra wachten omdat de stadsbussen bij de verkeerslichten extra voorrang krijgen. Waarom maakt men overal deze keuze?

In verhouding zijn er gemiddeld 40x zoveel fietsers als buspassagiers, en die fietsers moeten dus bij de verkeerslichten extra wachten als er een bus aankomt. En dat terwijl fietsers nog veel milieuvriendelijker zijn.

14 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K

Het beste antwoord

De busmaatschappijen hebben in de meeste gemeenten een contract met de overheid dat de verkeerslichtenregeling geschikt wordt gemaakt (of blijft) voor aansturing vanuit de stadsbussen. Dit is om de rijtijden van de bussen binnen het schema te houden.
Waarom de gemeenten deze keuze maken is niet duidelijk, er is van oudsher een bevoordeling van het openbaar vervoer ten opzichte van individuele weggebruikers. Maar dat het een kromme situatie is, is duidelijk: de fietsers vervuilen inderdaad niet (behalve wellicht vanwege hun gedrag, maar dat is een ander probleem), en de stadsbussen nemen enorm veel ruimte in beslag (vrije busbanen, etc).

Wat hierboven vermeld staat (de bus moet gratis en alle fietsers kunne dan in de bus) is een uiterst ongezonde keuze voor alle gezonde fietsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ken trouwens veel fietsers die helemaal niet milieuvriendelijk zijn!
Dat heeft de wetgever zo bepaald en daar hebben we ons maar aan te houdne! Logisch of niet,zo is het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welk opzicht niet milieuvriendelijk ?
itsme
14 jaar geleden
Wat heeft de wetgever bepaald, dat de bussen/trams de verkeerslichten mogen beinvloeden? Dat klopt niet, het is altijd een gemeentelijke maatregel, geen voorrangsregel uit de wegenverkeerswet.
En daarover gaat de vraag, waarom beslist een gemeente zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa.Er is een verschil tussen fietsen en fietsers. Een fiets is idd milieuvriendelijk,maar dat hoeven fietsers niet te zijn!
Bussen moeten zich aan een tijdschema houden. Fieters hoeven dat niet. Daarom krijgen bussen voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fietsers trekken zich toch nergens ene reet van aan.
Dus die regel heeft feitelijk geen zin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet men om de bus te stimuleren, dat de bus meer en meer gebruikt zal gaan worden...

Ze zouden het openbaar vervoer gratis moeten maken, dan zijn er veel minder fietsers die staan te wachten, die nemen dan liever de bus dan fietsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bus moet op tijd rijden,anders staan de mensen weer te klagen dat hij te laat is.de fiets kan overal binnendoor en sluiproutes nemen,en als de fietser ziet dat er mensen in en uit stappen dan glipt hij er nog snel voorbij,en kan bij de meeste lichten gewoon door rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn geen bussen maar trams waar dat voor geldt.
heeft te maken met dienstregeling en stimuleren OV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er gemiddeld 40x zoveel fietsers zijn als buspassagiers zijn er dus ook veel meer fietsers dan bussen. Hieruit vloeit dus voort, dat een bus met hele grote regelmaat op iedere fietser zou moeten wachten bij de verkeerslichten als de fietsers voorrang krijgen. Hierdoor is het reizen met de bus niet langer meer aantrekkelijk als woon- werkverkeer, en stappen al deze passagiers weer in de auto. Dat is nu juist wat de overheid liever niet wil.