Mag je als persoon gewoon staand (dus zonder auto) een betaaldparkeerplaats bezet houden voor iemand? Of kun je hier een boete voor krijgen?

Ik wilde mijn auto parkeren maar er was geen plek, op de enige lege plek stond een jongen die plek bezet te houden "voor een vriend die er zo aankwam"
Ik vertelde hem dat dat niet mocht (terwijl ik het niet zeker weet) en hij zei dat dat wel mocht, hij studeerde rechten en er stond nergens in zijn boeken dat dat niet mocht volgens hem. (Uiteindelijk is hij wel weggegaan omdat het erg lang duurde voordat zijn vriend er aan kwam en hij dus wel doorhad dat het heel erg aso was)

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt me dat dat niet mag, maar niet om het bezet houden van het plekje. Een parkeerplaats is een onderdeel van de openbare weg, dus van de straat waar auto's rijden. En je mag niet midden op de weg gaan staan, omdat je het verkeer hindert en in gevaar brengt. En dat is eigenlijk de basis van alle verkeersregels, je mag het verkeer niet hinderen en in gevaar brengen.

Er staat nergens in een verordening - wetboek, dat deze jongeman het recht heeft om een of meerdere parkeerplaatsen te bezetten. Parkeerplaatsen zijn bestemd om voertuigen te parkeren. Wij hebben diverse malen in grote steden hetzelfde meegemaakt. En wij zijn er ook diverse malen getuige van geweest dat er terecht een parkeerwacht bij werd geroepen of zelfs de politie werd ingeschakeld. Want op deze wijze wordt het zowel op de weg als op de parkeerplaatsen een complete chaos. Twee zaken staan mij nog goed bij. Eén maal in Duitsland kreeg een man zelfs een boete. En in Nederland wordt er nogal snel richting een wagen getrapt, gespuugd of men gaat op de voorkap zitten. Dus ik adviseer de situatie inschatten, want schade aan uw wagen daaraan heeft u niets.

Bronnen:
-

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100