Ik zie op de snelweg geregeld een dun geultje, van ooit wel enkele kilometers, hoe komen die er in?

de geultjes zijn meestal 1 cm breed, en kunnen ooit wel kilometers lang zijn. Ze lopen ook vaak kriskras over het gehele wegdek heen. Hoe deze erin komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het met het uitzetten van het asvalt te maken had (met kou en warmte) en dat daardoor de scheuren ontstaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in het asfalt natuurlijk..

Het beste antwoord

Dit komt door het uitzetten van het asfalt in verband met warmte en kou bv.

Daarnaast kan het ook door boomwortels en dergelijke komen. Voor meer info:
http://www.viastrata.nl/scheuren.html

"Scheuren en naden in asfalt

De meest voorkomende beschadiging zijn scheuren in het wegdek. Ze ontstaan meestal tussen twee wegdelen in omdat er werking in de verschillende wegdelen zit. Indien asfalt scheuren niet gerepareerd worden zal indringen van vocht en vorst leiden tot gaten en zware beschadigingen.

De scheuren in asfalt ontstaan door verschillende weersomstandigheden - uitzetten en krimpen van het asfalt - of door boomwortels en worden vaak gerepareerd met zogenaamde bitumen, 2K emulsies of pmma.

Reparatie van asfalt scheuren wordt traditioneel gedaan op de warme manier, verwarmde bitumen. Door ontwikkeling door diverse producenten zijn er momenteel meerdere manieren voor het repareren van asfalt op de koude manier. Een afweging van reparatiewijze is afhankelijk van de soort schade, plaats en duurzaamheid.

Via Strata repareert scheuren en naden in asfalt zowel warm als koud. Al onze reparaties worden ingestrooid met een leislag of steenslag. Veel reparaties van scheuren op onze wegen zijn uitgevoerd zonder afstrooien. Met name voor motorrijders een gevaarlijke situatie."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die min (die niet van mij was) nu wel gecompenseerd is of niet?

Andere antwoorden (3)

Dit is schade aan het wegdek, mogelijk veroorzaakt door een voertuig, dat aanliep en zo een spoor door het asfalt heeft gekrast.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag vandaag ook 2 van deze lijntjes die elkaar kruisten, dus van een voertuig lijkt me onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 2 voertuigen dan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
als er onderdelen of lading onder of achter het voertuig aan worden gesleept en de boel een beetje flabbert, dan kan het spoor op een gegeven moment best kruizen.
Het kan een gleuf zijn tussen een nieuw(e strook) wegdek, en een oud(e strook) wegdek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een aanhanger van een vrachtwagen een klapband heeft dan wordt in sommige gevallen dit pas laat gemerkt.
Als de band volledig van de velg is dan kan een zijkant van de velg zo'n spoor opleveren.
Je ziet dan ook een dergelijk spoor na een tijdje meestal eindigen op de vluchtstrook.