Wat is eigenlijk het meest energie zuinig qua verbruik, de bus trein of de auto?

Ik vraag me dit al heel lang af, hoe zit het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

De bus en de trein rijden toch. Of jij meegaat of niet. Dat is al de reden waarom deze beter zijn voor het milieu.

De trein is gemiddeld per persoon het milieuvriendelijkst, zij vervoeren namelijk meer personen. Als je al de vervuiling afzet tegen het aantal personen dat je vervoert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De trein rijdt toch?
Onder welje steen heb jij afgelopen weken gelegen???
;-)
Grapje!!!
+ hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja moet er ook wel om lachen, nu je dat zo zegt. Ik vond het wel makkelijk dat ze niet reden, hoefde nooit te wachten voor het spoor

Andere antwoorden (2)

Een auto brengt max 4 tot 6 mensen van a naar b
Een treinstel daarentegen beduidend meer.
Maar dan de (lijn)bus a.d.h. van de aantal zitplaatsen heeft deze een betere actieradius dan een trein, m.a.w. de bus is mobieler en kent meer op en afstap plaatsen en dus effectiever.

Dus in mijn optiek zou de bus zuiniger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Personenauto is qua energieverbruik het goedkoopst, daarna komt de bus als laatste de trein, elektra heeft nu eenmaal het nadeel dat er twee keer energie verloren gaat, eerst bij de opwekking waar beweging wordt omgezet in elektra en in de trein wordt de elektra weer omgezet in beweging.

Kijkt men per persoon / gebruik dan is het openbaar vervoer velemalen milieuvriendelijker, en is het verschil tussen bus en trein miniem echter is het rendement van beide velemalen hoger dan van een personenauto