Hoe moeten de zij spiegels van een auto staan bij een drie deurs??

Wie heeft de gouden tip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Het beste antwoord

Afstellen spiegels

De spiegels zijn goed afgesteld, wanneer optimaal zicht wordt gekregen.

Buitenspiegel(s):
§ de (denkbeeldige) horizon op ongeveer ¼ deel van de bovenzijde in die spiegels zichtbaar is

§ in de linkerbuitenspiegel nog juist de linkerzijkant van de auto zichtbaar is en een zo groot mogelijk deel van het weggedeelte links naast en achter de auto kan worden overzien

§ de rechterbuitenspiegel nog juist de rechterzijkant van de auto zichtbaar is en een zo groot mogelijk deel van het weggedeelte rechts naast en achter de auto kan worden overzien

Binnenspiegel
§ in het verticale midden van de spiegel het verticale midden van de achterruit zichtbaar is

§ hoogte zodanig dat optimaal zicht wordt verkregen

Opmerking
Het afstellen van de spiegels dient voor aanvang van de rit te gebeuren
Bij het afstellen wordt aanraking van het glas zoveel mogelijk vermeden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan ze instelln dat jij goet achteruit kunt kijken. Zo heb je het beste zicht op de weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon net als bij een 5 deurs, dat je een klein stukje van de auto in de spiegel ziet. Je blijft alsnog een dode hoek houden ongeacht of je een 3- of 5 deurs auto rijdt. Je hebt hiervoor wel ronde/bolle spiegeltjes voor die je op je bestaande spiegel plakt en zodoende de dodehoek vermijdt. Ik denk dat je hier namelijk op doelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3- of 5-deurs auto maakt niet uit (waarom zou het?). Juiste afstelling voor zowel linker als rechter buitenspiegel is: stel de spiegel zo af dat je, vanuit je zithouding, de zijkant van de auto nog net ziet. Hierdoor verklein je de dode hoek. Let wel op de horizon in het spiegelbeeld. Plaats deze op de juiste hoogte ( 1/4 van de bovenkant van de spiegel), anders merk je anderen niet tijdig genoeg op.