Waarom mag je op de A12 vanaf Utrecht naar Gouda als de spitsstrook open is, maar 100 km/u?

Als de spitsstrook gesloten is, is de maximale snelheid 120 km/u. Als deze open is, staan er langs de weg grote draaiende borden met daarop dat de spitsstrook open is met daarnaast de maximale snelheid:100 km/u. De weg is toch breder dus is het dan niet logisch dat de snelheid gewoon 120 km/u kan blijven? (De bijgevoegde foto is niet de A12)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (4)

Dan komt omdat er traject controle is denk ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de spitsstrook open is, is er geen vluchtstrook meer.
Ondanks dat er camera bewaking is, is er kans dat iemand stil valt op de rijksweg en dat het eventjes duurt voordat het opgemerkt wordt en de rijstrook afgekruist.

Daarnaast is er minder ruimte voor uitwijken en is bewezen dat het verkeer in het algemeen rustiger rijdt als al het verkeer rond dezelfde snelheid rijdt. De spitstrook gaat ook alleen open als het druk is en dus de capaciteit optimaal benut moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de spitsstrook dicht is kunnen er dus drie banen 120 is 360
en als hij open is 4 banen 100 is 400 dat is een verhoging van net 11% wat de autoweg meer kan verwerken. als de spitsbaan open is. of redeneer ik nu krom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit: "is er kans dat iemand stil valt op de rijksweg en dat het eventjes duurt voordat het opgemerkt wordt " Klopt niet. In de rijbanen zijn om een aantal vooraf bepaalde afstand zogenaamde detectielussen geplaatst, deze detectielussen zijn aangesloten op een computer, zodra er een verschil opgemerkt wordt in het aantal passages gaan in de centrale alarmbellen af en kruist de computer automatisch de rijbaan af als er geen auto's meer passeren (stilstand) of verlaagt hij automatisch de maximum snelheid op de matrixborden. Daarnaast is ook nog de camerabewaking verplicht, de schermen worden bekeken door een observant, zodra deze iets constateert kan ook hij de baan afkruisen of de snelheid verlagen.
Dat komt omdat de spitsstrook smaller is dan normale rijstroken waardoor 120 km/u op die strook gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat de spitsstrook geopend is voldoet de autosnelweg niet meer aan de wettelijke eisen die Europees geregeld zijn, de weg heeft namelijk geen vluchtstrook meer.

Door het niet voldoen aan de minimale eisen van de weg vervalt ook automatisch de maximale toegestane snelheid van 120km/h en wordt de maximale toegestane snelheid afgestemd op de eisen waaraan de weg dan wel voldoet, autoweg en daarop is de maximale snelheid 100km/h.