Hoe lang wordt de informatie in de zwarte doos van een vliegtuig bewaard?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Antwoorden (3)

In de Black Box worden 25 vlieguren gegevens bewaard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De moderne FDR's kunnen rechtstreeks op de fly-by-wire databus van een vliegtuig aangesloten worden. Ze nemen de belangrijke vluchtgegevens op, waaronder de stand van besturingsorganen en informatie over de motoren. U.S. regels vereisen ten minste 88 parameters, in 2002 waren dat er nog 29. Maar sommige apparaten kunnen veel meer gegevens bijhouden. Doorgaans wordt een parameter meedere malen per seconde opgenomen. Daarnaast worden gegevens meestal nog vaker op geslagen als deze snel beginnen te veranderen. De meeste FDR's kunnen voor 25 uur aan gegevens bewaren.

Op dit moemnt eist EUROCAE dat een recorder een versnelling van 3400 g (33 km/s²) 6.5 milliseconden lang moet kunnen doorstaan. Dit komt neer op een impactsnelheid van 270 knopen waarbij de snelheid tot 0 wordt teruggebracht over een afstand van 450 cm (kreukelzone). Daarnaast zijn er allerlei eisen voor bestendigheid tegen penetratie, statische electriciteit, vloeistoffen, zeewater, druk (diepzee), vuren met hoge en lage temperaturen

De Flight data recorder (FDR) is een recorder die specifieke gegevens over de prestaties van het vliegtuig bijhoudt. Een ander apparaat is de cockpit voice recorder (CVR). Hoewel sommige versies, inclusief het origineel, beide apparaten ineen bevatten. De apparaten zijn algemeen bekend onder de naam "zwarte doos".
Deze door de ICAO gereguleerde apparaten worden als hulpmiddel gebruikt om de oorzaak van ongevallen met vliegtuigen te achterhalen. Naast het bergen van slachtoffers is het bergen van de "zwarte dozen" het belangrijkste wat na een ongeluk wordt gedaan. Over het algemeen zijn de FDR en de CVR fel oranje van kleur en bevinden ze zich in de staart omdat daar de kansen het grootst zijn dat het een crash overleeft.

De FDR wordt niet in militaire vliegtuigen gebruikt omdat de informatie niet te beveiligen is. Hierdoor kan geheime informatie over een vliegtuig in vijandelijke handen vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de data wordt bewaard op vaste memoryboards zoals bij je pc. Eens de data van de stemgegevens en de vluchtgegevens worden 'geschreven' op de geheugenkaarten , dan blijft die bewaard zoals bij je pc, zelfs al trek je de stroom uit. De data wordt wel 'overschreven' om de 25 uur zoals panteao schreef. Maar je hebt dus wel steeds voor 25 uur aan data-materiaal, genoeg dus wanneer er iets moest misgaan.