Voor landbouwvoertuigen is dat 25 km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

15km athans dat had mijn rijmeester gezegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 klopt niet. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km per uur in het algemeen. Landbouwvoertuigen mogen overal echter maar 25 rijden (dus binnen en buiten de bebouwde kom 25).
Er zijn binnen de bebouwde kom ook 30 km-zones, dan is het nog steeds 25.

Toegevoegd na 2 minuten:
15 kilometer telt alleen maar als je met een trekker een woonerf in rijdt, omdat daar de algemene snelheid maximaal 15 is. Als de algemene snelheid hoger is dan 25, mag je 25 rijden. Als dit lager is dan 25, bijvoorbeeld 15, dan moet je je houden aan die 15.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, alhoewel in een erf (woonerf is van voor 1990) slechts stapvoets gereden mag worden. Een minimum- of maximumsnelheid is verder niet omschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet staat stapvoets inderdaad. Maar een maximumsnelheid in woonerven is er wel degelijk: De Hoge Raad heeft dit vastgesteld op 15 km per uur, omdat zij vonden dat de term stapvoets zelf niet zoveel zegt en dus eigenlijk een onwerkbaar begrip is. Minimumsnelheden komen trouwens in Nederland helemaal niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de uitspraak van de Hoge Raad is gekoppeld aan een specifiek geval en niet in het algemeen toegepast kan worden. (waar staat de uitspraak?)
Zou het een algemene regel zijn dan lijkt het me zinvol als de overheid de Wegenverkeerswet / RVV aanpast en "stapvoets" in een erf wijzigt in "maximaal 15 km/u".
Vooralsnog is dat niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitspraken van de Hoge Raad zijn bijna nooit specifiek voor één zaak bedoeld. Over het algemeen behandelen zij zaken allen procedureel. Dat wil zeggen dat zij controleren of het Gerechtshof juist gehandeld heeft, onder andere door te kijken of het Hof rechtsregels op de juiste manier toegepast en geïnterpreteerd heeft. Is dit het geval, blijft de uitspraak van het Hof overeind. Is dit niet het geval, dan wordt de zaak terug verwezen naar een ander Gerechtshof die de zaak opnieuw moet behandelen. De Hoge Raad geeft in hun uitspraak altijd hun interpretatie van de rechtsregel aan waar de zaak over gaat. Zij doen dat om andere rechters handen en voeten te geven in vergelijkbare zaken. Zo'n uitleg van de Hoge Raad geldt altijd in het algemeen, ook al staat het niet in de wet. Wetsaanpassing is niet nodig. Dus als jij een keer voor de rechter staat met de vraag hoe snel is stapvoets, dan zal de rechter verwijzen naar de uitspraak van de Hoge Raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat uit de uitspraak van de Hoge Raad: HR 5 oktober 1999, nr. 11-99-V. De Hoge Raad zegt hierover: ‘De wet geeft niet aan wat onder stapvoets moet worden verstaan. Volgens de memorie van toelichting dient de snelheid van het motorvoertuig zoveel mogelijk aangepast te worden aan die van een voetganger. Volgens door de politie uitgevoerde proeven is het in het algemeen technisch niet mogelijk met een motorrijtuig te rijden met een snelheid van een voetganger. Daarom wordt het juist geacht als toegestane snelheid op een woonerf te hanteren de snelheid die met een motorvoertuig technisch minimaal mogelijk is. Gelet op de verklaringen van de verbalisant en de getoonde videobeelden wordt aannemelijk geacht dat deze snelheid 15 kilometer per uur bedraagt.’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij niet om gelijk of ongelijk, maar dit lijkt me toch specifiek. Mede omdat het hier om een op video vastgelegd "motorvoertuig" gaat (het RVV benadert het met "bestuurders" ruimer). en "Gelet op de verklaringen van de verbalisant en de getoonde videobeelden wordt aannemelijk geacht dat deze snelheid 15 kilometer per uur bedraagt " "De Hoge Raad heeft dit vastgesteld op 15 km per uur " Met de aangehaalde uitspraak stelt de hoge Raad de maximum toegestane snelheid in alle erven m.i. niet op 15 km/u. In het aanhalen van dit citaat schuilt dan ook het gevaar dat men dit als regel gaat zien.
Dat een dergelijke uitspraak in een aantal gevallen door andere rechters wordt gevolgd wil m.i. nog niet zeggen dat dit de algemene regel is. (moeten we een rechter maar eens vragen) Mijn inziens wordt "stapvoets" gehandhaafd omdat een mogelijke overtreding dan beter te beoordelen is in een bepaalde specifieke situatie, met een bepaald voertuig, op een bepaald moment, gegeven de zich dan aandienende omstandigheden.
Dit met in het achterhoofd artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 5 heeft niet zoveel te maken met het begrip stapvoets in het algemeen. Ik ben het met je eens dat het niet altijd veilig is om met 15 door een woonerf te rijden, maar met 80 over een 80-weg rijden is ook in veel situaties niet veilig. Een uitspraak van de Hoge Raad geld ALTIJD als algemene regel. Natuurlijk is het ene woonerf het andere niet, maar je kunt wettelijk gezien niet om die uitspraak heen.
Jij stelt dat er een aantal rechters zullen zijn die de uitspraak van de Hoge Raad ZULLEN volgen. Sterker nog: Die MOETEN ze volgen. Het gaat hier helemaal niet om de vraag wat een veilige snelheid is in een woonerf, maar om de vraag wat de maximumsnelheid is. Zonder maximumsnelheid is het voor de politie heel lastig te handhaven.
Stapvoets komt voort uit te tijd dat het meeste vervoer gebeurde met paard, je mocht niet sneller dan de stap van een paard, maar dat kun je tegenwoordig met auto's niet meer handhaven. Vandaar de uitspraak van de Hoge Raad. Hoe je het ook wendt of keert, je komt er niet om heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027312/geldigheidsdatum_21-10-2011 2.4. Erven Op een woonerf moet ‘stapvoets’ gereden worden. Op grond van een arrest van de Hoge Raad13 moet onder ‘stapvoets’ worden verstaan 15 km/u. Staat letterlijk in een regelgeving. Je kunt het er wel niet mee eens zijn, maar je komt er niet onderuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Op een woonerf moet ‘stapvoets’ gereden worden." Ik denk dat je bedoeld: "Op een woonerf moet maximaal ‘stapvoets’ gereden worden."