In een hogere versnelling gebruik je minder brandstof per kilometer dan wanneer je bij dezelfde snelheid in een lagere versnelling rijdt.
Je moet echter ook rekening houden met smering en accelleratievermogen. 50 in z'n 5 betekent een dermate laag toerental, dat de smering van de motor in gevaar komt. Dat geeft extra slijtage. Moet je snel optrekken, dan lukt dat niet meer.
Je voorbeeld van 50 km/u: dat kan in 1, 2, 3, 4 en 5. In 1 is het verbruik waanzinnig hoog, in 2 al lager, in 3 nog lager, in 4 nog lager maar kun je nauwelijks optrekken als dat moet, in 5 nog lager maar kun je nog slechter optrekken en werk je langzaam maar zeker je motor naar de vernieling omdat de smering belabberd is.
Bij het invoegen op de snelweg in Nederland, met een ruime bocht vooraf en een enorm lange invoegstrook, rijd ik in die bocht al in z'n 4, dan versnel ik geleidelijk, vanaf 80 ga ik door naar 5, ik versnel verder, en met 120 voeg ik in. Ja, ik ben zo'n uitzondering die de *hele* invoegstrook kan gebruiken. Dit is zuinig rijden, en veiligheidstechnisch is het verantwoord.
In Duitsland daarentegen, met een krap bochtje gevolgd door een waanzinnig kort invoegstrookje waarna je meteen 140 moet rijden, trek ik in 3 door tot minimaal 80, dan in 4 verder optrekken, en pas als ik ongeveer zo snel rijd als de rest van het verkeer ga ik naar 5. Dat kost veel meer brandstof, maar zuinig rijden zou hier gevaarlijk zijn.