Als ik 50 km/h rijd in mijn auto in versnelling 5, verbruik ik dan minder benzine dan in z'n 4?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In een hogere versnelling gebruik je minder brandstof per kilometer dan wanneer je bij dezelfde snelheid in een lagere versnelling rijdt. Je moet echter ook rekening houden met smering en accelleratievermogen. 50 in z'n 5 betekent een dermate laag toerental, dat de smering van de motor in gevaar komt. Dat geeft extra slijtage. Moet je snel optrekken, dan lukt dat niet meer. Je voorbeeld van 50 km/u: dat kan in 1, 2, 3, 4 en 5. In 1 is het verbruik waanzinnig hoog, in 2 al lager, in 3 nog lager, in 4 nog lager maar kun je nauwelijks optrekken als dat moet, in 5 nog lager maar kun je nog slechter optrekken en werk je langzaam maar zeker je motor naar de vernieling omdat de smering belabberd is. Bij het invoegen op de snelweg in Nederland, met een ruime bocht vooraf en een enorm lange invoegstrook, rijd ik in die bocht al in z'n 4, dan versnel ik geleidelijk, vanaf 80 ga ik door naar 5, ik versnel verder, en met 120 voeg ik in. Ja, ik ben zo'n uitzondering die de *hele* invoegstrook kan gebruiken. Dit is zuinig rijden, en veiligheidstechnisch is het verantwoord. In Duitsland daarentegen, met een krap bochtje gevolgd door een waanzinnig kort invoegstrookje waarna je meteen 140 moet rijden, trek ik in 3 door tot minimaal 80, dan in 4 verder optrekken, en pas als ik ongeveer zo snel rijd als de rest van het verkeer ga ik naar 5. Dat kost veel meer brandstof, maar zuinig rijden zou hier gevaarlijk zijn.

Vast wel, maar hou er rekening mee dat het kan zijn dat je motor hier minder blij mee is.

Ha, die Mikeyboy; Puur theoretisch wel, maar dat kan per auto verschillen. Als het toerental tè laag ligt kan het verbruik in V soms zelfs iets hoger zijn dan in IV. Maar in de praktijk is de snelheid bijna nooit zo mooi constant en de weg zo vlak dat 50 in V haalbaar is, 50 in IV is al erg zuinig. Los daarvan is het niet al te best voor de motor; dat fijne gezellige brommetje wat je op lagere toerentallen bij lagere snelheden hoort is een teken dat de lagers het namelijk niet echt naar hun zin meer hebben omdat de smering gewoon te kort schiet.

Ja - op voorwaarde dat je je voet héél stil houdt (of een cruisecontrol hebt) en _niet_ versnelt (dan moet je eerst terug naar de 3 (of 2)).

Ligt eraan hoeveel toeren je motor maakt.

De meeste benzine motoren hebben bij 50km/u in de vijfde versnelling een klein koppel om snel en passend te kunnen reageren in het verkeer. Bovendien draait de motor dan te langzaam voor de belasting en zal sneller slijten. Bij kleine benzinemotoren (< 1 liter) die maximaal 120km/u kunnen, kan men wel eerder in een hogere versnelling rijden zonder de motor te belasten. Dieselmotoren hebben bij een lager toerental een groter koppel dan een benzinemotor en kunnen ook eerder in een hogere versnelling rijden. Echter bij 50 in zijn 5 kan men toch echt niet snel inspelen op verkeerssituaties... Wat heb ik dan bereikt? Stel dat je 1€ per 100km zou sparen, dan bespaar je bij 20.000 km per jaar 200 Euro. Daarvoor is wellicht je motor sneller versleten moesten 35 mensen remmen, omdat je niet vlot op de snelweg invoegde, en eentje week of keek niet uit en maakt een ongeluk. Lekkere deal, mogelijk 200 Euro besparing, maar daarvoor je auto (sneller) kapot en minder waard. Waarschijnlijk is je eigen risico van de verzekering nog hoger. Je bespaart meer door de airco uit te zetten, niet te roken, en voor korte afstanden de fiets te pakken. Je kunt natuurlijk ook alleen met de wind mee rijden.

Je mag dan wel minder verbuirken en zuiniger uit zijn volgens de theorie van schakelen onder de 2000 toeren.. maar geloof me op de lange termijn ben je veel duurder uit.. Er is namenlijk geen enkele auto gebouwd om 50 in de 5 te rijden.. sterker nog 70 in zijn 5 is ook al niet al te best..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100