Moet je bij een brommer/motor als je overdag rijd verlichting hebben bij de nummerplaat?

Bij je kentekenplaat op de achterkant bij een motor/scooter/brommer zit verlichting. Als dit ontbreekt maar je rijd op een zonnige zomerdag (waarbij je je lichten niet aan hoeft) zou je dan een bekeuring krijgen?

M.v.g. Mees

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Het beste antwoord

Ja, in de Regeling Voertuigen staat het een en ander bij de eisen (er wordt geen onderscheid gemaakt tussen dag en nacht, of licht of donker)
Ook op een zonnige dag kan het voorkomen dat je verlichting moet voeren, denk b.v. aan:
- rijden tussen een dichte bomenrij
- een laagstaande, verblindende zon
- plotseling opkomend zeemist
- plotseling opkomende onweersbui
- tunnels en / of viaducten enz. enz
Eisen
Wijze van keuren
1.
Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 3: visuele controle.
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.

Daarnaast staat in het RVV het volgende:
Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je je nummer plaat kan lezen is er niets aan de hand en zou je hiervoor niet bekeurt worden. Als je nummerplaat bijv onder het stol zit ofso dat je het niet meer kan zien is een bekeuring terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Het voertuig voldoet dan niet meer aan de inrichtingseisen, ondanks dat het licht is moeten toch alle lampen werkend op het voertuig aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bromfiets/scooter heeft geen kentekenverlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dus een typegoedkeuring zonder kentekenverlichting, behoeft het er ook niet op te zitten, zit het er wel op bij verkoop moet het kunnen branden.