Waarom staan de pijlen op de borden boven de snelweg soms naar boven en soms naar onder gericht?

Ook de pijlen op de UIT-borden staan soms naar rechtsboven, soms naar rechts en soms naar rechtsonder gericht. Ik kan hier maar geen logische verklaring voor vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Naar boven gericht betekent rechtdoor, naar onder is meestal achteruit, maar dat is op de snelweg een lastig verhaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan geen borden die zeggen dat he achteruit moet rijden.
Naar onder betekend dat je op die baan moet rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahha dat is waar ook, dom van me.
De borden met pijlen die naar boven gericht zijn, zijn de nieuwe borden. De bedoeling is om ze in de Europese landen allemaal op elkaar te laten lijken, dus met de pijlen naar boven, en daarom vervangen we de borden met pijlen naar beneden door de nieuwere versie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar beneden gericht zijn oude borden. Uit een onderzoek is gebleken dat de doorstroming verbetert als de pijlen naar boven staan. Sindsdien worden er alleen nog maar borden met pijlen naar boven geplaatst. Omdat men pas 2 jaar hiermee bezig is, duurt het nog wel even. Borden gaan lang mee.

Bron: Destijds rijkswaterstaat