Rijdt de Thalys binnen Nederland al met hoge snelheid?

En dan hoger dan die 160 km/h? of gebeurt dit pas over de grens in België?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (3)

Volgens Trouw is de snelheid in 2006 ook in Nederland al opgevoerd naar 330 km per uur (zie bron 1). In de tweede link kun je lezen dat per 13 december (maar onduidelijk blijft van welk jaar) de Thalys ongeveer 300 km per uur gaat rijden vanaf Rotterdam.

Dus het antwoord is dus: ja, al in Nederland rijdt de Thalys met zeer hoge snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebeurt pas in belgie waarschijnlijk.
Een trein in NL die harder dan 160km/h rijdt en vervolgens een botsing krijgt is de klap niet te overzien.

Dit is ook in Duitsland zo.
Treinen die boven de 160km/h rijden, hebben geen kruising met een openbare weg (de trein rijd er dan altijd onder of bovenlangs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thalys rijdt in Nederland op het baanvak Barendrecht-grens met Belgie 300 km/u. In Belgie rijdt de Thalysdienst Paris-Amsterdam 300 km/h tussen de grens met Nederland en Antwerpen-Luchtbal, en tussen Brussel-Zuid en de grens met Frankrijk. In Frankijk rijdt die Thalysdienst 300 km/h tussen de grens met Belgie en Paris.