Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het gevolg van viscositeit op de eigenschappen van motorolie?

Een lage viscositeit zorgt dat een motor makkelijker start onder koude omstandigheden. Waarom zijn er ook meer viscose oliën verkrijgbaar?
Recent heb ik een 4 takt scooter aangevuld met 20W50 olie, maar ik zie dat er doorgaans minder viscose oliën worden gebruikt voor scooters. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
551

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het gaat om de werktemperatuur; als een motor van binnen heel heet wordt zal je een lagere viscositeit nodig hebben wil de olie nog zijn werk kunnen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De viscositeit is vooral een afweging van de fabrikant m.b.t. de gebruikte materialen en, heel belangrijk, de toerentalen van de motor. 20W50 is een zogenoemde multigrade olie waarbij de viscositeitindex is bepaald bij lage (-18 graden Celsius) en bij hoge (90 graden Celsius) temperaturen. Vroeger werd er alleen nog maar mono-grade olie gebruikt en wisselde men voor de winter en voor de zomer de olie omdat de "zomerolie" te dik was voor de winter en andersom. Tegenwoordig is de olie van zeer goede kwaliteit en is het aan te raden om de voorschriften van de fabrikant aan te houden. De viscositeitsaanduiding zegt niks over de kwaliteit van de olie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding