Wat is het effect op een accu als deze twee jaar ongebruikt in een scootmobiel zit?

Hij geeft wel vol vermogen aan, maar hij rijdt niet hard en bij een heuveltje begeeft 'ie het.

Volgens mij een kwestie van accu's vervangen, of is er iets anders aan de hand, of kan ik de accu's nog weer nieuw leven inblazen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meter geeft geen vermogen maar spanning aan, de spanning van de accu is onbelast waarschijnlijk wel redelijk hoog, maar doordat de accu lang niet bijgeladen is is de energie-inhoud waarschijnlijk door zelfontlading praktisch nul. Twee jaar is al een behoorlijke tijd van de totale levensduur van een accu, wellicht was de accu ook al niet nieuw voordat de scootmobiel ongebruikt opgeborgen werd. Je kunt proberen om de accu een paar keer leeg te gebruiken en weer op te laden, maar de kans is groot dat er toch één of meer cellen zijn "ingeslapen". Een cel die op deze manier defect is geraakt heeft een hogere inwendige weerstand zodat onbelast de spanning normaal lijkt, maar bij belasting zal de cel vrijwel direct tot nul dalen of zelfs een negatieve spanning voeren. zo'n cel geeft dus geen positieve bijdrage aan de totale accuspanning zodat de motor nooit genoeg stroom krijgt en dus langzaam gaat lopen. Er zit dan niets anders op dan nieuwe een nieuwe accu voor de scootmobiel te kopen.

De accu is zeker stuk na al die tijd. Lees onderstaand stukje van de site die ik bij de bron vermeld. Hoevaak moet ik mijn accu's laden? Wij adviseren bij normaal en regelmatig gebruik van de scootmobiel de accu's maximaal 1x per dag en minimaal 1x in de 2 weken te laden. De tijd van de laadcycles is minimaal 12 uur, zoals hierboven beschreven. In de winter maanden komt het regelmatig voor dat de scootmobiel niet wordt gebruikt. Het beste kunt u dan de scootmobiel accu's op de volgende manier laden: - Bij niet gebruik en de scootmobiel staat in koude omstandigheden geparkeerd: 1x in de 2 weken, 48 uur laden. - Bij niet gebruik en de scootmobiel staat in kamer temperatuur geparkeerd: 1x in de 3 weken, 48 uur laden. Houdt u er rekening mee dat wanneer accu's te lang niet worden geladen, ze hierdoor kapot kunnen gaan. U kunt de accu's ook continu aan de acculader zetten, maar hierdoor wordt de levensduur van de accu's korter. De reden hiervoor is dat een accu een bepaald aan ladingen kan verdragen voor capaciteits verlies. Door accu's continu te laden, gebruikt u vele malen meer laadcycles dan wanneer u het hierboven beschreven aantal ladingen hanteert.

Bronnen:
http://www.easyqwheels-webshop.nl/nl/cms/g...

zijn de twee polen wel los gemaakt, hierna schoon gemaakt en weer aangesloten? Vaak zit er oxidatie op de polen/ klemmen en gaat er maar beperkt stroom doorheen.

Zeer waarschijnlijk kapot. Heb je een multimeter? Dan kan je kijken wat er met de spanning gebeurt. Zakt die extreem als ie de heuvel niet pakt dan kan je de accu weg doen. Ook zou je nog kunnen kijken of er wel een stroom loopt tijdens het opladen. Je sluit hiermee uit dat er een aansluiting slecht is geworden door corrosie. Er hoeft trouwens niet perse dezelfde accu in, Zolang het hetzelfde soort is. (gel of gewoon) Hetzelfde voltage en ongeveer dezelfde capaciteit (Ah) dan zit je goed. Als je alleen korte stukjes rijdt kan je met een lagere capaciteit af, andersom kan je een grotere nemen als je vaak bijna leeg staat. Het moet natuurlijk wel passen. Je kan zelfs voor een 2e hands gaan, die zijn bijvoorbeeld als backup gebruikt in bedrijven en hebben nauwelijks te lijden gehad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100