In hoeverre heeft een duplicaatcode op een kenteken betrekking op de waarde van een auto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K

Antwoorden (5)

Niks, een duplicaatcode geeft alleen aan dat het kenteken is gejat/verloren. Dat heeft niks met de waarde te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft in zoverre een waardeverlagend effect, doordat niet iedereen een auto met duplicaatcode wil rijden en er daardoor (theoretisch) minder vraag naar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. :) Ik ben al zo'n geval die geen auto zou kopen met een duplicaatcode op het kenteken. De reden daarvan is dat ik niet kan zien wat de reden is van het nieuwe kenteken. Hij kan 'gewoon' gestolen of verloren zijn, maar de auto kan ook bij een ongeval betrokken zijn geweest en daarna hersteld. Ik wil het risico niet lopen dat de constructie daardoor minder stevig is (want dat wordt met herstel nooit meer hetzelfde als nieuw). Kortom: ik zou zo'n auto niet kopen. Een plus voor je antwoord, Domtic! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei... en hoe herken je een schadeauto als de kentekenplaat bij de crash niet verloren gegaan is?
Het is dus eigenlijk een onzinargument, maar veel kopers worden er toch door afgeschrikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schade kun je meestal beter aan de auto herkennen, dan aan het evt. 1-tje op de nummerplaat. Zo ziijn spleten van deuren, motorkap e.d. bij schadeloze auto's gelijk. Zijn deze scheef, kan dat een mogelijk schade geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker waar, Adrie en Domtic, maar of het nou een onzinargument is of niet, het feit blijft dat het kopers afschrikt. ;)
Veel potentiële kopers zullen denken dat ze een schadeauto kopen, en dat heeft invloed op de waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de 25 jaar dat ik in de autoverkoop zit, heb ik sinds de invoering van de duplicaatcode bij de inruil / verkoopprijs nog nooit rekening gehouden met een duplicaatcode, dus wat mij betreft heeft het geen invloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft vast welk een negatieve invloed. Ik wil niet rijden in een auto met zo'n 1 of 2 op het kenteken, om aangezien te worden voor een sukkel die z'n deel III (kopie deel II) is kwijtgeraakt... Dus verlaagt het de vraag.