Benz was het merk, waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
Bronnen:
fremar
12 jaar geleden
Ik zou zeggen de stoomauto's. Eén van de bekendste ontwerpers van de stoomauto is Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De allereerste auto werd gebouwd door Karl Benz in 1885. Deze auto was eigenlijk een kar zonder paard maar met een verbrandingsmotor als krachtbron. Ook waren er wat experimenten gedaan met wagens die door een stoommachine werden voorbewogen. Maar die waren te zwaar en te duur om bruikbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste bedrijf dat zich exclusief toelegde op de productie van auto's was het Franse Panhard et Levassor in 1889. Zij werden snel gevolgd door Peugeot 2 jaar later. In de Verenigde Staten was Duryea de eerste in 1892. De Benz Velo en de Duryea Motor Wagon worden gezien als de eerste gestandaardiseerde auto's. Hiermee is de auto-industrie geboren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste auto had geen benzinemotor, geen gasmotor, zelfs geen stoommotor. In ca. 1830 voor Christus bouwde farao Amenemhat III al zeilwagens. Daarna kwamen, volgens de overlevering, de Chinezen, die werd aangedreven door vuurwerk. Deze motor had een aantal nadelen: De brandstof is niet bij te vullen en er zat te weinig brandstof (buskruit) in om lange afstanden te kunnen overbruggen.
Daarna was het koning Philippus van Macedonië, die in 4e eeuw voor Christus al gebruik van een soort "trapauto's" maakte, die als gevechtwagens werden gebruikt. In de eeuwen daarna werd geëxperimenteerd met koetsen waarin mensen verborgen zaten en zeilauto's. Eén van de bekendste bouwers van zo'n zeilauto is Simon Stevin. Hij maakte in opdracht van Prins Maurits een zeilwagen, waarin 28 man konden zitten. De wagen reed heen en weer van Scheveningen naar Petten, een afstand van zo'n 75 KM. Met de zeilauto was brandstof niet het probleem. Het probleem is dat op land het lastig laveren is, waarmee een rit heen én weer moeilijk is. Mede hierdoor werd de zeilauto geen succes.

Onderstaande link vertelt de hele geschiedenis over het ontstaan van de auto.