Waarom 'krijg' je het rijbewijs van de gemeente en niet (rechtstreeks) van het CBR?

Daar slaag je tenslotte ook, en zij gaan over de rijbewijzen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het C.B.R. gaat over de rijvaardigheidsbewijzen, NIET over de rijbewijzen.

Het beste antwoord

Het rijbewijs is een staatsdocument en net zoals alle andere staatsdocumenten mag alleen de overheid deze verstrekken, de staat heeft de gemeente aangewezen, als verlengstuk van de rijksoverheid, om deze documenten uit te rijken aan diegene die recht hebben op een dergelijk document.

Het CBR is "slechts" een stichting die in opdracht van de overheid een persoon mag beoordelen op geschiktheid, bij voldoende geschiktheid geeft het CBR een rijvaardigheidsbewijs af waarmee men bij de overheid een rijbewijs kan aanvragen.

Dat het noodzakelijk is dat de overheid ze uitgeeft heeft met juridische achtergronden te maken, zoals het invorderen van het rijbewijs bij verkeersovertredingen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de gemeente ook wat wil verdienen aan jou papiertje en daar zijn al je gegevens bekend.
En vaak is dat het makkelijkst met het aanvragen en ophalen van je rijbewijs omdat dat in je gemeente is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het C.B.R. kunt u slagen voor een rijvaardigheidsbewijs,
waarop door de gemeente een rijbewijs wordt afgegeven.

De fotograaf geeft u ook geen id kaart of een paspoort als de foto gelukt is.

Het C.B.R. kan u ook niet helpen aan een uittreksel van het bevolkingsregister. (indien nodig bij aanvraag of vernieuwing van het rijbewijs.)

Gelukkig maar dat diverse bevoegdheden gescheiden blijven.

Idem met het beoordelen en afgeven van een wapenvergunning en jachtvergunning.
Dat moet ook niet in handen zijn van een wapenverkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overheid is de instantie die eindverantwoordelijke is voor de rijvaardigheid. Zij hebben het CBR de taak gegeven om te beoordelen of jij in staat bent veilig een voertuig te besturen. Door dat examen, weet de overheid of jij dat kan en of je dus een rijbewijs kan krijgen. Een exactere vraag zou eigenlijk zijn: Waarom geeft de gemeente niet de rij-lessen en rij-examens, aangezien zij de eindverantwoordelijke zijn.