Welke olie moet in een buiten boord moter?

Ik heb een 2de hands buitenboord moter gekocht maar weet niet of je bij dat kaartje die olie moet raken weet niet welke soorten olie ik kan gebruiken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
4.4K

Antwoorden (1)

Het ligt er aan of je een tweetakt buitenboordmotor hebt of een viertakt. Bij een tweetakt moet je olie bij de benzine mengen, in een viertakt zit er smeerolie in het motorcarter, net als bij een auto. In beide gevallen heb je olie nodig die specifiek geschikt is voor buitenboordmotoren i.v.m. de omstandigheden waaronder deze draaien. Ze draaien natuurlijk onder vochtige omstandigheden en ook werktemperatuur is over het algemeen aan de lage kant omdat het koelwater direct uit het water waar je op vaart wordt gehaald. Gebruik dus geen bromfiets olie o.i.d.
In het geval van een tweetaktolie moet je er op letten dat er bij de specificaties TC-W3 staat. Het merk is niet echt belangrijk, Yamaha- olie (Yamalube) doet het ook prima in bijvoorbeeld een Mercury. De mengverhouding is meestal 1:100.
Een buitenboordmotorwinkel of watersportzaak kan je verder helpen.