waarom bestaan er blauwe en witte borden voor een plaatsnamenbord?

er zijn plaatsnaamborden wit met zwarte letters en er zijn blauwe met witte letters waarom zijn er 2 soorten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is al eens gevraagd: http://www.goeievraag.nl/vraag/plaatsnaamborden-wit.217025
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee ik ga er kijken had ik niet gezien bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je beter even zelf de vraag verwijderen, als de mods dat doen kost het je drie punten. :-)

Het beste antwoord

Zwarte witte plaats naam borden zijn voor een buurtschap of gehucht. hier kunnen geen blauwe plaatsnaam borden komen, omdat blauwe plaatsnaamborden ook automatisch betekent dat de maximum snelheid 50km/uur is. en in een gehucht of buurtschap is deze maximum snelheid meestal hoger en is er dus een andere naambord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak je min weer even goed, je antwoord is prima.
Zelf woon ik in een streekie zoals ze dat bij ons noemen en je mag hier 80km. rijden.
Ons boord is dus wit met zwart.

Andere antwoorden (1)

De blauwe borden geven een officiele woonplaats aan. de witte borden vind je bij wijken van een gemeente. Zo heb je bijvoorbeeld de plaatsnaam Maastricht. Dat is het bekende blauwe bord. Een wijk van Mastricht heet "Heugem" dat is dus geen officiele plaatsnaam, maar een gedeelte van de stad. dan wordt er het witte bord gebruikt. Zie de foto.