is een passagier in/uit laten stappen toegestaan op de rijbaan NAAST een busstrook (of een fietsstrook) ?

het is zeker niet toegestaan om stil te staan op de rijbaan NAAST een busstrook/fietsstrook. zo staat het in het boek. maar om onmiddellijk iemand in of uit te laten stappen, mag dat ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Het onmiddellijk laden en/of lossen (ook van mensen) valt onder stilstaan. Toegevoegd na 2 minuten: Er wordt in het verkeer onderscheidt gemaakt tussen stoppen, en stilstaan. Stoppen is stilstaan voor een file, of een brug o.i.d. Dit mag altijd. Stilstaan is het onmiddellijk laden en/of lossen van goederen of personen. Parkeren is al het overige. Bijvoorbeeld iemand de weg vragen, valt ook onder parkeren. Toegevoegd na 5 minuten: Ik zie trouwens dat ik een beetje een verkeerde woordkeuze heb gebruikt bij "Stoppen is stilstaan", want ik leg net zelf uit dat dat niet het zelfde is. ;)

Bronnen:
http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/p...

Het op vrijwillige basis tot stilstand brengen van een motorvoertuig (stilstaan) op een rijbaan naast een rechts gelegen busbaan / fietspad / fietsstrook / trambaan danwel spoorbaan is niet toegestaan. De reden hiertoe is zeer eenvoudig, men blokkeert onnodig de verkeersdoorstroming en ook brengt men de passagier die aan de rechterzijde uit wil stappen onnodig in gevaar. Het tot stilstand komen uit verkeersnoodzaak (stoppen) is uiteraard wel toegestaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100