Tankdop verloren, kan ik nu nog rijden?

Na het tanken weggereden en vergeten tankdop terug te draaien. Lag op de auto en is nu weg. Is het nog veilig om te rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
49K
anneliez
12 jaar geleden
Als je nog eens bij die pomp komt, kijken of ze hem gevonden hebben. Heb al eens gehoord dat tankstation een bak vol had met vergeten tankdoppen

Het beste antwoord

Je kunt er mee rijden, je kunt het afdekken met een plasticzakje maar je mag er niet mee rijden.

Ondanks dat een tankdop een simpel onderdeel lijkt van een auto kan dat onderdeeltje mensenlevens redden.

Indien men bij een ongeval geen goed sluitende tankdop aanwezig is, of als men zonder tankdop rijdt kunnen er brandbare gassen uit de tank ontsnappen die niet alleen jouw leven maar ook dat van de medeweggebruiker in gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het even kan niet meer rijden. Er kan benzine door het rijden op de uitlaat komen.
Noodvoorziening is een stevig stuk plastic om de vulopening te leggen en daarom elastiek te doen zodat het even niet lekt. Dan naar de Halfords of de sloop om een dop te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijden is geen probleem. Bij veel tankstations zijn universele nooddoppen te koop, anders kun je ook voorlopig een plastic zakje met een elastiek rond de vulopening binden.
Pas op met sigaret of ander vuur.

Toegevoegd na 28 minuten:
Bij de meeste (personen-) auto's zit de vulopening veel hoger dan de brandstoftank zelf, de kans dat bij een scherpe bocht de brandstof naar buiten geslingerd wordt is erg klein.
Alleen als je de tank tot de rand van de vulopening vol gedaan hebt kun je een beetje verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je altijd een terugslag klepje zitten waar de benzine erin gaat.. Dat zorgt ervopr dat de benzine er wel in kan maar niet uit. Alhoewel ik me er niet prettig bij zou voelen zonder dop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een keer de tankdop van de auto verloren en als de tank vol is, is het niet verstandig te gaan rijden. Het beste kan je zo vlug mogelijk een nieuwe halen. Ik heb er toen een gehaald bij de auto sloop. Gratis meegenomen ;)