Waarom is bij All-road/Enduro/Cross motoren het voorwiel groter in diameter dan het achterwiel?

Bij "gewone" motoren en de (super)sport motoren hebben de wielen een gelijke diameter en bij veel Choppers heeft het voorwiel een kleinere diameter dan het achterwiel. Het licht voor de hand dat het grotere voorwiel bij Crossers te maken heeft met de "wegligging" bij het rijden door zand, modder, gras enzovoort. Maar wat zijn de natuurkundige/mechanische principes hierachter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe groter een wiel is hoe groter het contactvlak en dus hoe meer grip het heeft. Maar er zijn wel beperkingen een groter wiel is ook zwaarder waardoor de onafgeveerde massa groter wordt en bij oneffenheden in de weg is het juist zaak dat de afgeveerde massa zo groot mogelijk is en ook de totale massa gaat natuurlijk toenemen. Verder wordt bij grotere wielen de wielbasis langer wat een negatieve invloed heeft op de wendbaarheid. Bij crossers laat men verder toch het achterwiel vaak uitbreken om zo spinnend de bocht door te gaan en als je terwille van een compacte constructie toch een wiel wilt verkleinen ligt het dan voor de hand om een kleiner achterwiel te gebruiken.

het achterwiel had ook groter geweest, maar er moet een zadel over, en ruimte voor vering. het wiel is niet groter aan de voorkant, maar aan de achterkant dus kleiner.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100