Waarom rijden bijna alle Fransen in een Diesel ?

Het viel me op dat bijna alle Fransen in een diesel rijden. Komt dit van wegen de trekkracht of zit er minder belasting op dan in Nederland ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K

Het beste antwoord

Het belastingregime in Frankrijk is -waar het diesels betreft- niet zo nadelig als in Nederland. Diesels zijn in Frankrijk een stuk goedkoper.
Los van de grotere te rijden afstanden in Frankrijk, heeft een diesel veel meer trekkracht. Deze grotere trekkracht van een dieselmotor heeft in Frankrijk -met zijn bergen, dalen en hellingen- een veel groter voordeel dan in ons vlakke Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat diesel goedkoper is dan benzine en de afstanden in La France over het algemeen groter zijn. Dat zou het verschil verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad minder belasting. Al bij 5000 km/jaar is het voordeliger om in een diesel te zijden. Bij sommige grote Mercedessen zelfs vanaf de eerste kilometer.

En juist omdat iedereen een diesel wil, is de restwaarde ook hoger. Als je een nieuwe benzineauto koopt, daalt de waarde erg snel omdat haast niemand hem wil overnemen.

Toegevoegd na 49 seconden:
zijden = rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in Frankrijk gewoond ;-)
Diesel is pas voordeliger dan benzine als je meer dan 40.000(?) km. in een jaar rijd, Frankrijk is een groot land, dus de mensen zullen verder moeten rijden, en dan is het dus voordeliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fransen zijn wat dat betreft nogal nationalistisch, en houden veel van tradities. Daarom hebben heel veel Fransen een Frans automerk (Renault, Peugeot, Citroen bijv). En die verkopen (zeker de oudere types) gewoon veel dieselauto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fransen betalen geen wegenbelasting. (Alleen tol)
En dus is het verschil in benzine en diesel rijden enkel het aanschaf verschil. Dat verschil heb je er dus zo uit. (30 ct de liter) dat betekent dat je na 13000 km (Eenmalig) het verschil al hebt terugverdient.

Overigens is tanken in Frankrijk nog al verschillend.
tanken bij een gewoon tank station of bij de grote supermarches kan zomaar 15 cent de liter bedragen.

De prijs langs de weg (Niet alleen snelweg) ligt voor benzine rond de 163 bij de supermarchés heb ik 1,42 betaald!!! dat is op 50 liter een besparing van 10 euro!