Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat de ene dieselmotor met 119mg uitstoot wel in de 20% bijtelling regel valt en de ander niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt als voor de energie labels als elektronica (in NL).

Koelkast A is een barkoelkast met een inhoud van 60 liter en verbruikt per jaar 190 Kwh heeft energie klasse A.

Koelkast B is een full size koelkast met een inhoud van 220 liter en verbruikt 300 Kwh heeft energie klasse A++

En nu een willekeurig voorbeeld voor auto's.
Een Mini die 119mg uitstoot heeft energie klasse B
Een Stationwagon met 119mg heeft dan klasse A

Wellicht wordt het verbruik dus ook aan het formaat gekoppeld en hieruit wordt berekend hoeveel de bijtelling/energieklasse er wordt gebruikt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Arnold;

Een of andere ploeg deskundologen hebben in hun onmetelijke wijsheid besloten dat de hoeveelheid ruimte die een voertuig op de weg in beslag neemt in de berekening van het label moet worden meegenomen. Daardoor kan het dus gebeuren dat twee auto's met dezelfde uitstoot een verschillend label hebben. Sterker nog; als een auto's groter is dan een andere kan hij zelfs een hoger verbruik hebben en toch een gunstiger energielabel. En dat terwijl de oplossing zo simpel is; regel het via de brandstofaccijns, dan merkt iedereen het vanzelf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden