wat mankeert mijn auto.

Vanmorgen reed ik op een rotonde af, en trapte de koppeling in. Het toerental schoot een beetje omhoog en vervolgens had ik geen versnelling meer. Hij liep gewoon stationair( zonder vreemde geluiden) kon ook wel schakelen, maar hij kwam niet meer vooruit.
Het is een renault laguna van 2004.
Ook ben ik benieuwd wat dit geintje gaat kosten.

Toegevoegd na 3 dagen:
Auto staat nu bij de garage. Even afwachten dus.

Toegevoegd na 4 dagen:
Auto is terug van de garage. Aandrijfas bleek kapot te zijn. Kosten € 450,- incl keuring en roetmeting. Viel gelukkig een beetje mee.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat lijkt op een kapotte versnellingsbak, het zwakke punt van de Laguna. Als ie gereviseerd kan worden ca. 1000 euro, een nieuwe incl. montage ca. 3000 euro. Toegevoegd na 13 minuten: Ja, dat is waar, wat ik hieronder lees. Het kan ook de drukgroep in je koppeling zijn. Aanzienlijk goedkoper. Laten we duimen.

Als je auto (voordat ie stuk ging) een beetje 'uit zichzelf' wilde gaan rijden, dan is 't de koppelingsplaat die versleten is. Als je veel kilometers per jaar maakt, dan is zo'n versleten plaat na 5 jaar niet echt ongebruikelijk. Eigenlijk hoort 't dan bij gewoon onderhoud - net als versleten banden. En ja, veel geld gaat 't wel kosten.

Versleten koppelingsplaten krijg je niet van de ene op de andere dag. Dan heb je eerder al wat klachten moeten hebben. Wat het ook kan zijn, en dat is goedkoop, is een kapot kabeltje of iets anders tussen je pedaal en de bak. Ik hoop voor je dat het dat is. Lijkt me een optie omdat het zoals jij het omschrijft ineens kapot ging en je ook helemaal niet meer vooruit komt. Ben benieuwd. Toegevoegd na 1 minuut: Kapotte koppeling bij een auto uit 2004 is niet gebruikelijk. Tenzij het ding veel in de stad gebruikt is en / of veel kilometers gelopen heeft, boven de 140.000 zeg maar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100