wat mankeert mijn auto.

Vanmorgen reed ik op een rotonde af, en trapte de koppeling in. Het toerental schoot een beetje omhoog en vervolgens had ik geen versnelling meer. Hij liep gewoon stationair( zonder vreemde geluiden) kon ook wel schakelen, maar hij kwam niet meer vooruit.
Het is een renault laguna van 2004.
Ook ben ik benieuwd wat dit geintje gaat kosten.

Toegevoegd na 3 dagen:
Auto staat nu bij de garage. Even afwachten dus.

Toegevoegd na 4 dagen:
Auto is terug van de garage. Aandrijfas bleek kapot te zijn. Kosten € 450,- incl keuring en roetmeting. Viel gelukkig een beetje mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En... al gerepareerd?

Antwoorden (4)

Dat lijkt op een kapotte versnellingsbak, het zwakke punt van de Laguna. Als ie gereviseerd kan worden ca. 1000 euro, een nieuwe incl. montage ca. 3000 euro.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ja, dat is waar, wat ik hieronder lees. Het kan ook de drukgroep in je koppeling zijn. Aanzienlijk goedkoper. Laten we duimen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps, das balen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versleten koppelingsplaten misschien. Heb zoiets jaren geleden ook gehad.
Als je motor warm is en dan slipt is het de druklager. Je moet dan drukgroep, druklger en koppelingsplaat vervangen. Je kunt heel makkelijk kijken of dit het is: laat als goed afkoelen en probeer nog een te rijden en schakelen totdat hij warm is. Ook kan je de koppeling op laten komen en voelen hoe lang het duurt eer dat hij aan grijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je auto (voordat ie stuk ging) een beetje 'uit zichzelf' wilde gaan rijden, dan is 't de koppelingsplaat die versleten is. Als je veel kilometers per jaar maakt, dan is zo'n versleten plaat na 5 jaar niet echt ongebruikelijk. Eigenlijk hoort 't dan bij gewoon onderhoud - net als versleten banden. En ja, veel geld gaat 't wel kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versleten koppelingsplaten krijg je niet van de ene op de andere dag. Dan heb je eerder al wat klachten moeten hebben.

Wat het ook kan zijn, en dat is goedkoop, is een kapot kabeltje of iets anders tussen je pedaal en de bak. Ik hoop voor je dat het dat is.

Lijkt me een optie omdat het zoals jij het omschrijft ineens kapot ging en je ook helemaal niet meer vooruit komt.

Ben benieuwd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kapotte koppeling bij een auto uit 2004 is niet gebruikelijk.

Tenzij het ding veel in de stad gebruikt is en / of veel kilometers gelopen heeft, boven de 140.000 zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Versleten koppelingsplaten krijg je niet van de ene op de andere dag."
Nee slimpie... Daar doet zo'n auto bijv. 150.000km. over. Het is echter _wel_ zo dat de auto van de ene op de andere dag niet meer kan koppelen zonder dat je eerder iets bijzonders altijd hebt hoeven merken. Ik heb 't al meerdere keren meegemaakt :).
Wel is 't vaak of altijd zo dat vlak vantevoren de auto een beetje uitzichzelf wil gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder zou met 3 wielen naar de stad rijden en zeggen er niets van te merken. Je hebt inderdaad mensen die niets merken. Gelukkig is er dan nog de apk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto is terug van de garage. Aandrijfas bleek kapot te zijn. Kosten € 450,- incl keuring en roetmeting. Viel gelukkig een beetje mee.