Is het normaal dat je verzekeraar het schadebedrag overmaakt aan de schadehersteller?

Dag allen,

Ik vroeg me af of het wel is voorkomt dat je verzekeraar een schadebedrag die jij normaal uitgekeerd krijgt, betaalt aan je schadehersteller ipv aan jou zelf? Volgens mij is dat niet de juiste gang van zaken, en gebeurd dat ook nooit.

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen? Weten jullie of dat wel gebruikelijk is en/of dat uberhaupt wel mogelijk is.

mvg,

Lars.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
6.4K

Het beste antwoord

Hallo Torcida,

Dit is wel de normale gang van zaken ALS je laat repareren.

Als je besluit om de schade alleen te laten taxeren zonder reparatie, krijg jij het geld (- 10% taxatiekosten) netjes op je eigen rekening.

Wanneer je de schade laat taxeren, en meteen laat repareren betaal je geen 10% taxatiekosten,en zal er in de meeste gevallen gevraagd worden een akte van sessie te ondertekenen zodat de verzekering het schadebedrag direct naar het schadebedrijf kan overmaken.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je de schade hebt laten taxeren bij een garage betaalt de verzekeringaan de garage uit.dit is toch écht de normale gang van zaken. Ook omdat met veel fraudeert in dit soort (e.v.a.) gevallen.

Toegevoegd na 7 uur:
met=men
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Lars, Laat een begroting van de schade maken door een voor jou vertrouwde garage.
Jouw verzekering moet hieraan uitkeren en niet aan derden. De garagehouder kan je hier wellicht meer informatie over verstrekken. En ook zijn ervaringen met jouw verzekeringsmaatschappij kenbaar maken. Ik wens je veel sterkte en succes. Ik had ongeveer zo'n zelfde geval bij mijn eerste schade. En kreeg van iedereen verschillende antwoorden/goedbedoelde raad. Ook door een begroting door een garage laten maken en dan de schade door een 'mannetje' te laten maken. Je hebt hier alleen jezelf mee. Oplichterij van beide kanten is niet de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook de schade laten taxeren , en het geld op ke eigen rekening laten storten.
Je betaald dan alleen 10% van het schadebedrag aan het bedrijf waar de schade is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb éénmaal schade gehad (auto achterop), de auto met schade stond hierna bij een garage waar een onafhankelijke taxateur de schade kwam taxeren.
Hierna kreeg ik het vastgestelde bedrag op mijn rekening bijgeschreven. Dat dit meteen word overgemaakt naar de garage heb ik nog nooit eerder gehoord.. D
an dwingen ze je dus in principe om de schade daar te laten repareren? Terwijl je het zelf misschien wel wilt doen? Vreemd hoor.
Dat gebeurde ook bij ons. De schadehersteller moet betaald worden voor zijn werk..en aangezien jij daarvoor (kijk in je polis) verzekerd bent, betaald de verzekering, de schade hersteller..anders moet JIJ hem/haar betalen..en dat wil je niet.
de schadehersteller heeft de schade hersteld, niet jij..dus het is vrij logisch ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Je kan de schade ook aan jezelf laten uitbetalen. Dat ligt aan je polis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, als de verzekering jouw (bijv.) 100 euro uitbetaald..wie betaald dan de (auto) monteur? Alsnog jij. Daarom is het vaak makkelijker dat de verzekering dit regelt met het schade herstel bedrijf, dat meestal (niet altijd) door de verzekering aangewezen wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de ene kant wel, aan de andere kant ben je vrijer in het kiezen van je eigen schadeherstelbedrijf en de tijd waarin je het laat doen. Misschien wil je pas over 2 maanden omdat dat beter uitkomt. Of een herstelbedrijf vlak bij je werk omdat je dan je auto niet hoeft te missen. Ik noem maar wat. Ik houd van eigen keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, maar hier gaat het er om of het gebruikelijk is..en dat is het..of jij nou wel of niet je eigen keuzes maakt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt beide voor. Afhankelijk van je verzekering en de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...*Zie voorgaande reactie*
Doorgaans hebben verzekeringsmaatschappijen deze regel omdat verzekeringsmaatschappij aangewezen schadeherstellers hanteren voor hun cliënten.

Als jij schade hebt aan jouw auto die door jouw verzekering wordt vergoed, dan gaat het geld naar de schadehersteller.

Als jij schade hebt aan jouw auto en deze wordt vergoed door de verzekering van de tegenpartij dan krijg je het geld op jouw rekening gestort.

Ik kan niet uit de vraag opmaken of je daadwerkelijk schade hebt en hoe deze wordt vergoed, maar is dit wel het geval dan kan je aan wat ik hierboven heb beschreven toepassen en weet je gelijk of jouw verzekeringsmij. deze regel hanteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurd ook vaak dat jouw verzekeraar de zaak afhandeld door ervoor te zorgen dat de tegenpartij inderdaad de schade gaat vergoeden en dat het bedrag van de tegenpartij naar jouw verzekeraar wordt overgemaakt die het hele gebeuren weer afhandeld met het schadebedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet verplicht om de schade te laten repareren. Maar je hebt wel recht op die uitkering. Ik laat altijd de schade aan mij uitkeren. (nouja, altijd.... is 2x gebeurd)
Meestal hebben verzekeringsmaatschappijen contracten met een aantal plaatwerkers. Hier krijgen ze vaak korting en om de klant te lokken hoor je dan vaak dat je auto wordt gemaakt zonder dat jij maar iets aan administratie hoeft te doen. Ga je naar een ander bedrijf dan probeert men je te ontmoedigen door te zeggen dat je alles eerst moet voorschieten. Het is dus normaal, maar of het wenselijk is dat is weer een ander verhaal. De maatschappij denkt vaak dat er fraude wordt voorkomen door op deze wijze te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt aan de verzekering waar je verzekerd bent en aan de voorwaarden.
Mij ervaring is dat mijn verzekeringsmaatschappij aan mij uitbetaalde, en niet aan de garage.
Je bent nl. niet verplicht om je schade te laten repareren, maar je hebt wel recht op de uitkering. Je auto is immers minder waard geworden?
Maar hoezo fraude?
Je bent voor de verzekering wel verplicht om je schade te laten taxeren bij een erkend schadebedrijf of bij je garage. Die zal een schaderapport opmaken en kosten berekenen a 10% van het schadebedrag. Die krijg je terug als je daar je schade laat repareren.
De verzekering keert dan uit op basis van dat rapport.