Is het normaal dat je verzekeraar het schadebedrag overmaakt aan de schadehersteller?

Dag allen,

Ik vroeg me af of het wel is voorkomt dat je verzekeraar een schadebedrag die jij normaal uitgekeerd krijgt, betaalt aan je schadehersteller ipv aan jou zelf? Volgens mij is dat niet de juiste gang van zaken, en gebeurd dat ook nooit.

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen? Weten jullie of dat wel gebruikelijk is en/of dat uberhaupt wel mogelijk is.

mvg,

Lars.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hallo Torcida, Dit is wel de normale gang van zaken ALS je laat repareren. Als je besluit om de schade alleen te laten taxeren zonder reparatie, krijg jij het geld (- 10% taxatiekosten) netjes op je eigen rekening. Wanneer je de schade laat taxeren, en meteen laat repareren betaal je geen 10% taxatiekosten,en zal er in de meeste gevallen gevraagd worden een akte van sessie te ondertekenen zodat de verzekering het schadebedrag direct naar het schadebedrijf kan overmaken. Groeten Leonard

Bronnen:
werkzaam in de autoschade

als je de schade hebt laten taxeren bij een garage betaalt de verzekeringaan de garage uit.dit is toch écht de normale gang van zaken. Ook omdat met veel fraudeert in dit soort (e.v.a.) gevallen. Toegevoegd na 7 uur: met=men

Dat gebeurde ook bij ons. De schadehersteller moet betaald worden voor zijn werk..en aangezien jij daarvoor (kijk in je polis) verzekerd bent, betaald de verzekering, de schade hersteller..anders moet JIJ hem/haar betalen..en dat wil je niet. de schadehersteller heeft de schade hersteld, niet jij..dus het is vrij logisch ;)

Doorgaans hebben verzekeringsmaatschappijen deze regel omdat verzekeringsmaatschappij aangewezen schadeherstellers hanteren voor hun cliënten. Als jij schade hebt aan jouw auto die door jouw verzekering wordt vergoed, dan gaat het geld naar de schadehersteller. Als jij schade hebt aan jouw auto en deze wordt vergoed door de verzekering van de tegenpartij dan krijg je het geld op jouw rekening gestort. Ik kan niet uit de vraag opmaken of je daadwerkelijk schade hebt en hoe deze wordt vergoed, maar is dit wel het geval dan kan je aan wat ik hierboven heb beschreven toepassen en weet je gelijk of jouw verzekeringsmij. deze regel hanteert.

Meestal hebben verzekeringsmaatschappijen contracten met een aantal plaatwerkers. Hier krijgen ze vaak korting en om de klant te lokken hoor je dan vaak dat je auto wordt gemaakt zonder dat jij maar iets aan administratie hoeft te doen. Ga je naar een ander bedrijf dan probeert men je te ontmoedigen door te zeggen dat je alles eerst moet voorschieten. Het is dus normaal, maar of het wenselijk is dat is weer een ander verhaal. De maatschappij denkt vaak dat er fraude wordt voorkomen door op deze wijze te werken.

Dit ligt aan de verzekering waar je verzekerd bent en aan de voorwaarden. Mij ervaring is dat mijn verzekeringsmaatschappij aan mij uitbetaalde, en niet aan de garage. Je bent nl. niet verplicht om je schade te laten repareren, maar je hebt wel recht op de uitkering. Je auto is immers minder waard geworden? Maar hoezo fraude? Je bent voor de verzekering wel verplicht om je schade te laten taxeren bij een erkend schadebedrijf of bij je garage. Die zal een schaderapport opmaken en kosten berekenen a 10% van het schadebedrag. Die krijg je terug als je daar je schade laat repareren. De verzekering keert dan uit op basis van dat rapport.