Remlicht van fietsendrager werkt niet, waar kan dit allemaal aan liggen?

Wij hebben een fietsendrager voor de auto, maar het remlicht werkt niet. De lampen doen het echter wel en het wolfraam is ook niet stuk.

Knipperlichten werken, normale verlichting werkt, alleen met remmen gaan ze niet feller branden.

Het is een ''nieuw'' (lees: tweedehands) fietsendrager voor op de trekhaak, wat ik dus wil zeggen is dat het probleem zich niet ineens heeft voortgedaan, maar het nog nooit heeft gewerkt.

Waar kan dit allemaal aan liggen en hoe is dat (eenvoudig?) op te lossen?

Zitten er misschien draden in de stekker niet goed of iets dergelijks?

Toegevoegd na 2 dagen:
Allemaal bedankt voor de antwoorden, het bleek aan de contactjes te liggen! Daar waar de kabeltjes vastzitten aan de metalen plaatjes waar de lampjes contact mee maken, achter de lampen'kap' dus.

Was gelukkig eenvoudig op te lossen ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
25.2K

Antwoorden (3)

Dan zit het probleem bijna zeker in de stekker of stekkerdoos!

Spuit wat wd 40 op de contacten.

Werkt dit niet dan zit er een kabel los of een breuk!

De stekker even losschroeven en let op losse draadjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als alles wel goed is aangesloten, dan is het de vraag heb je de juiste aansluiting?

Bij nieuwe auto's en oude aanhangers of fietsendragers zit ook vaak een probleem, en wel dat ze niet op elkaar zijn afgestemt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst uitsluiten of het de auto of de drager is.
Dus ff iets anders aan de auto hangen, of de drager op een andere auto.

Daarna wordt het zoeken, een multimeter helpt.
Met een multimeter kan je ook kijken of de stekkerdoos van de auto goed is, zonder er iets anders op aan te hoeven sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal vast de drager zijn, maar als het de auto is, dan ben je weken voor niks aan het zoeken. Ene lampje wel andere niet dan zijn er ergens contacten of draden niet goed. Alles open schroeven en bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bij een andere auto het rechter remlicht wel werkte dan is toch kennelijk de aansluiting van de auto niet in orde.
Kijk bij het antwoord hieronder naar de manier om dat te testen.
Bij de fietsdrager zit dan nog een fout in de linker lamp, uit het feit dat het rechter remlicht wel bij een andere auto werkte blijkt dat de stekkeraansluiting goed is: er is maar één draad voor beide remlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip: dat kan ook en daarom ook de auto checken,
maar er staat dat één van de twee het deed. Dat houdt in dat er zeker iets niet goed is bij de drager.
Dat iets zou erger geworden kunnen zijn, door het vervoer.
Mijn gok is dat er iets los zit in een van de lampunits. En dan in de lampunit aan de kant waar ie het wel deed.
Op bijgaande link een duidelijk overzicht van de aansluitingen van een 7 polige aanhangerstekker.
Je kunt hier zien dat de remlichten aangesloten zijn op pen 6.
Als je dus een universeelmeter (of een 12V lampje met een paar stukjes draad) aansluit tussen aansluitingen 3 en 6 dan moet je 12V meten als je op de rem trapt.
Je kan dan constateren of de fout in de autoaansluiting zit of in de aansluiting van de fietsendrager.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook de aansluitingen van 13 polige stekkers zijn op de site te vinden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als bij een andere auto het rechter remlicht wel werkte dan is kennelijk de aansluiting van de auto niet in orde.
Bij de fietsdrager zit ook nog een fout in de linker lamp, uit het feit dat het rechter remlicht wel bij een andere auto werkte blijkt dat de stekkeraansluiting goed is: er is maar één aansluiting voor beide remlichten.