Mag de bijrijdersstoel plat liggen als er een passagier in ligt?

Vandaag een keukentrap vervoerd in mijn auto. Hiervoor de rugleuning van de bijrijdersstoel helemaal plat naar achteren geklapt. Vanavond met de auto weg geweest en mijn vriend ging op de stoel liggen. Hij had wel de gordel vastgemaakt. Alleen het stuk om de middel hielp natuurlijk, het stuk om de borst hing gewoon in de lucht.
Nu vroegen wij ons af of dit eigenlijk wel mag..? Stel dat ik werd aangehouden en ze zagen mijn vriend helemaal plat liggen, zou hij dan bekeurd worden (of ik dan, want ik rijd). En als het niet mag, waar ligt daarin dan de grens? Hoeveel graden mag de rugleuning dan naar achteren geklapt worden...?

Ik ben benieuwd... :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helpt het middenstuk echt niet? Als je een dikke klappert maakt, schiet je alsnog maar voren en voorkomt de gordel alsnog dat je je voorruit kopt. Veel interessanter vind ik, wat geldt voor de bestuurder in deze? Mag je liggend sturen? :P en zo nee, hoeveel graden mag je je stoelleuning draaien... LOL!

Antwoorden (1)

In de wet wordt gesproken over ZITplaatsen voor bestuurder en passagiers, van LIGplaatsen is geen sprake.
Bij staande houding is het een interessante discussie:
Ik vermoed dat voor de passagier niet snel een probleem gemaakt zal worden, maar de bestuurder moet natuurlijk ten alle tijde het voertuig onder controle hebben.
Bij twijfel daaraan kan de controlerende agent altijd op grond van artikel 5 een bekeuring geven.
(art. 5 verbiedt het in gevaar brengen van het verkeer)
Het zal dus van de inschatting van oom agent afhangen hoeveel graden acceptabel is, bij onenigheid moet een rechter uitspraak doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ten allen tijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te allen tijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schaam mij diep! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbeteren of constateren van taal- en spellingsfouten is (helaas) bij Goeie Vraag nog niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve bij jezelf dan, maar dan moet ik het wel goed doen. :-(
Trouwens, in een reactie heb ik er geen probleem mee hoor!