Ik gok even dat je 't overleeft, anders heeft 't voorover buigen geen nut..

1) Als je met je hoofd tussen je benen rust dan kan je hoofd bij de impact niet meer *boem* voorover klappen.

2) Als door de impact allemaal rotzooi door de cabine vliegt (handbagage etc.) dan vliegt die troep in ieder geval nog boven je hoofd langs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dat snap ik..maar word je niet helemaal "opgevouwen" door de impact? Lijkt me sterk dat je rug daar aankan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, je zult gerust enige schade hebben, afhankelijk van de crash natuurlijk. Als een vliegtuig van 10km hoogte naar beneden valt dan is alles in 1 seconde voorbij. Maar die crash van bijv. Turkish Airlines van een paar jaar geleden bij Schiphol, daar waren wel wat doden, maar echt niet iedereen. Er zijn dus gradaties. Feit is wel dat je hoofd een aantal zeer belangrijke onderdelen bevat, dat hoofd wil je vooral beschermen. Glasscherven en -splinters (alsmede andere troep) wil je niet in je ogen krijgen bijvoorbeeld. Als een stuk glas de huid van je rug sloopt, nou ja.. is vervelend, maar dat is redelijk goed te herstellen. Ogen zijn een stuk vervelender om te repareren. Of je nou werkelijk opgevouwen wordt door zo'n crash.. geen idee. Ik denk dat zo'n dummy-crash (je ziet ze bij airbag-video's) een redelijke indicatie is van hoe een mens beweegt bij een impact. Bedenk ook dat je in de gordel moet gaan zitten als de gezagvoerder van een vliegtuig omroept dat de landing een stuk sneller dan normaal zal verlopen! Die gordel zal ook helpen je op je plek te houden.
De reden is puur omdat het bij een niet te zware crash het letsel behoorlijk beperkt door het naar voren klappen te voorkomen. En als je rechtop blijft zitten span je enorm je hele lichaam wat juist voor letsel kan zorgen bij de klap.
Je hele lichaam bevindt zich onder de stoel hoogte wat hoofdschade voorkomt

Bij zwaardere crashes heeft het geen zin, omdat de stoelen gewoon afbreken. maar dan heeft niks zin.