Waarom hebben vliegtuigen geen grotere ramen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet iedereen naar buiten wil kijken

Antwoorden (5)

Omdat dan de constructie te zwak wordt.Elk raam is al een verzwakking van het toestel want er komt veel druk op te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kunnen de ramen ze niet tegen de hoge druk hoog in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De druk wordt juist lager des te hoger je gaat.
De vliegtuigraampjes zijn zo klein omdat zij in feite gaten zijn in de aluminium romp van het vliegtuig. Deze romp staat bloot aan grote krachten die door de 'gaten' niet zijn over te dragen. Hoe groter het raam, hoe groter de krachten op de frames van de ramen. Dat kan leiden tot scheurtjes ('metaalmoeheid') en dus tot een kortere levensduur van het aluminium. Daarom zijn er geen grote ramen om tijdens je reis van het uitzicht te genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat al geschreven is ,de ramen mogen ook niet vierkant zijn ! In eerste straal passagier vliegtuigen wist men dat nog niet !! Het zgn comet effect ,ze barsten uit elkaar ,na verloop van tijd ,en ja men heeft heel lang ,moeten zoeken en rekenen ,heel veel doden tot gevolg en image schade .toen kleine ronde ramen ,btr Vd druk verdeling ,een vlieg tuig buigt krimpt ,tijdens de vlucht .en ja dan zijn grote niet (niet gelijk met het aluminium )buigende ramen link ,en zeker met rechte hoeken ,dan ontstaan daar de scheuren in het aluminium ,ja dat moet je niet willen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd zijn ramen rond om scheuren te voorkomen. De ramen zijn ook zo klein omdat de hele huls opgebouwd is uit kleine vakken die met schroeven vast zitten aan de versteviging erbinnen. Stel dat er een scheur ontstaat dan kan deze niet groter worden dan het vakje waardoor het vliegtuig in takt blijft. Kijk air crash investigation. Dit is een tv programma waarin dit soort dingen uitgelegd worden ;-). Op dit moment is men ook bezig met het ontwikkelen van vliegtuigen met grotere ramen.