Dat doet alles wat een bocht maakt, dat komt omdat je de centrifugale krachten moet overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een scherpe bocht wordt gemaakt door het vliegtuig eerst een beetje te kantelen en daarna omhoog te laten gaan of achterover te laten hellen. dit gaat veel sneller dan het sturen alleen met het staartroer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het maken van een bocht verliest het vliegtuig snelheid waardoor het zou dalen.
Door de neus op te trekken en dus eigenlijk omhoog te willen gaan wordt dit gecompenseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld "rechtsaf wilt slaan", heb je een kracht nodig die het vliegtuig naar rechts duwt.

Om een kracht naar rechts te krijgen, legt de piloot het vliegtuig een beetje schuin. De draagkracht van de vleugels wijst dan niet meer omhoog, zoals normaal, maar voor een groot deel omhoog (gelukkig maar) en daarnaast een klein beetje naar rechts.

Het deel van de draagkracht van de vleugels dat naar rechts wijst, zorgt ervoor dat het vliegtuig naar rechts wordt geduwd, en dus van vliegrichting verandert.

Toegevoegd na 2 minuten:

Doordat een deel van de draagkracht van de vleugels wordt gebruikt om de vliegrichting te veranderen, zal het vliegtuig wat zakken bij het maken van de bocht. De piloot moet dat compenseren.

Naast het naar rechts afbuigen van het vliegtuig-als-geheel, moet ook de romp in de vliegrichting blijven staan. Daartoe moet de romp meedraaien met de bocht. Dit wordt met het staartroer gedaan.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat laatste is inderdaad een interessant effect, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb er wel een paar vragen over. Eerste vraag: een vliegtuig dat naar rechts rolt - en dan bekijken we puur de rolbeweging - krijgt toch juist een *lagere* invalshoek bij de linkervleugel en een *hogere* invalshoek bij de rechtervleugel, althans, tijdens de rolbeweging? De linkervleugel beweegt immers omhoog zonder dat de hoek verandert. Dat is hetzelfde als wanneer de vleugel horizontaal zou blijven, en de luchtstroom een beetje van boven zou komen in plaats van recht van voren. Tweede vraag: is dit effect überhaupt meetbaar? De voorwaartse snelheid van de vleugel is 800 km/u of hoger, de opwaartse snelheid is vele malen lager.
Bovendien is het voor de passagiers (en voor de piloten) wel zo prettig dat ze in hun stoel worden gedrukt en niet naar links of rechts gegooid.

Maar inderdaad wordt door schuin te hangen een gedeelte van de lift van de vleugel gebruikt om de kracht op te wekken die de een bocht tot gevolg heeft. Het zal overigens wel mogelijk zijn om een heel flauwe bocht te maken met de vleugels horizontaal en een beetje uitslag van het roer.
gvrox
13 jaar geleden
Dat doe je zelf ook als je fietst. Dat voel je nog duidelijker als je zonder handen fietsend de bocht om gaat. Moet je het wel kunnen, anders ga je op je snuf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een auto helt daarentegen juist de andere kant op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik me niet voorstellen. Zelfs de weg ligt een beetje schuin in de bochten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is bedoeld om dat overhellen tegen te gaan. Op een vlakke weg helt de auto naar buiten in de bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik had het er met mijn partner over: de massa van de auto wil nog rechtdoor, daarom helt de auto tegengesteld aan de bocht die je maakt. Mijn zwager die vrachtwagenchauffeur is kent een rotonde ergens aan het eind van een heuvel die, als je linksaf wilt, een andere heuvel weer op, verkeerd helt. Hij zegt dat hij, als hij die bocht niet heel voorzichtig neemt, onherroepelijk op z'n kant gaat. Vooral als hij een vloeistof vervoert...
Het is een logische functie van de bocht maken, doordat een bank/yaw beweging word ingezet om de bocht de maken, maakt de vleugel in de buitenbocht meer snelheid, wat meer lift genereerd waardoor de vleugel omhoog gedrukt word en dus het vliegtuig gaat hangen...