Waarom moet een vliegtuig een beetje hellen om een bocht te kunnen maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat doet alles wat een bocht maakt, dat komt omdat je de centrifugale krachten moet overwinnen.

een scherpe bocht wordt gemaakt door het vliegtuig eerst een beetje te kantelen en daarna omhoog te laten gaan of achterover te laten hellen. dit gaat veel sneller dan het sturen alleen met het staartroer

Door het maken van een bocht verliest het vliegtuig snelheid waardoor het zou dalen. Door de neus op te trekken en dus eigenlijk omhoog te willen gaan wordt dit gecompenseerd.

Als je bijvoorbeeld "rechtsaf wilt slaan", heb je een kracht nodig die het vliegtuig naar rechts duwt. Om een kracht naar rechts te krijgen, legt de piloot het vliegtuig een beetje schuin. De draagkracht van de vleugels wijst dan niet meer omhoog, zoals normaal, maar voor een groot deel omhoog (gelukkig maar) en daarnaast een klein beetje naar rechts. Het deel van de draagkracht van de vleugels dat naar rechts wijst, zorgt ervoor dat het vliegtuig naar rechts wordt geduwd, en dus van vliegrichting verandert. Toegevoegd na 2 minuten:   Doordat een deel van de draagkracht van de vleugels wordt gebruikt om de vliegrichting te veranderen, zal het vliegtuig wat zakken bij het maken van de bocht. De piloot moet dat compenseren. Naast het naar rechts afbuigen van het vliegtuig-als-geheel, moet ook de romp in de vliegrichting blijven staan. Daartoe moet de romp meedraaien met de bocht. Dit wordt met het staartroer gedaan.

Bovendien is het voor de passagiers (en voor de piloten) wel zo prettig dat ze in hun stoel worden gedrukt en niet naar links of rechts gegooid. Maar inderdaad wordt door schuin te hangen een gedeelte van de lift van de vleugel gebruikt om de kracht op te wekken die de een bocht tot gevolg heeft. Het zal overigens wel mogelijk zijn om een heel flauwe bocht te maken met de vleugels horizontaal en een beetje uitslag van het roer.

Dat doe je zelf ook als je fietst. Dat voel je nog duidelijker als je zonder handen fietsend de bocht om gaat. Moet je het wel kunnen, anders ga je op je snuf...

Het is een logische functie van de bocht maken, doordat een bank/yaw beweging word ingezet om de bocht de maken, maakt de vleugel in de buitenbocht meer snelheid, wat meer lift genereerd waardoor de vleugel omhoog gedrukt word en dus het vliegtuig gaat hangen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100