Hoe kan d.m.v. de buisjes op de neus van een vliegtuig de snelheid van de wind of de snelheid van het vliegtuig worden gemeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om het simpel te houden :)

De pitotbuis meet de totale druk.

Dat is 1: stuwdruk (gemaakt door de snelheid) + 2: statische druk ( de druk die er op dat moment heerst, tegen de wand aandrukt zeg maar)

De snelheids meter is een membraam meter.
De totale druk (stuw + statisch) komt in het membraam, en statische druk eromheen.
En membraam zet uit als de snelheid hoger word...

Is aerodynamica toch nog ergens goed voor geweest ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is gewoon een pitotbuis.De werking daarvan vind je in m'n bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Pitotbuis is een instrument voor het meten van de druk in een gas- of vloeistofstroom.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/f28-nederlandse-luchtvaart-encyclopedie-dutch-aviation-encyclopedia/pitotbuis-977/