Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen mensen die te traag rijden geen boete krijgen?

Iedereen heeft het vast weleens meegemaakt. Rijd je op de snelweg, komt er een oudje voor je rijden, die net aan de 70 bereikt op een weg waar die 100 mag of zelfs 120, niks irritanters dan dat, maar wacht, hij rijd links, dus je mag hem niet inhalen van rechts.

Het irriteert dusdanig mensen en is dusdanig traag dat het ook gevaarlijke situaties kan gaan leveren. Maar ik heb nog amper tot nooit iemand een boete ervoor zien krijgen.

Daarom, krijgen mensen wel of geen boete bij te traag rijden? Zo niet waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Mensen die te traag rijden kunnen wel degelijk een boete krijgen. Zij kunnen dit krijgen op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet. In dit artikel staat namelijk het volgende:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.".

Door 70 te rijden waar je 120 mag kun je gevaar veroorzaken op de weg en kan het verkeer bovendien gehinderd worden. Dit alles is afhankelijk van de situatie.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunnen de mingevers deze ook verklaren? Wel zo netjes, dan weet ik wat er volgens jullie fout is. Als ik een fout maak, zal ik het ook toegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist Kippius; het beroemde / beruchte kapstokartikel!
Een antiminplus van mij

Andere antwoorden (3)

Je kunt een boete voor te traag rijden krijgen als je daarmee in de ogen van een politieagent een gevaar vormt voor de overige weggebruikers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maximum- en minimumsnelheden worden geregeld bij de wet en niet door een politieagentje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn er géén minimumsnelheden. Dus de wet regelt deze ook niet. Beantwoorder heeft gelijk, zie namelijk ook mijn antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar in de wet vind jij minimumsnelheden? Die bestaan niet. En bovendien -als minimumsnelheden al zouden bestaan- kun je alleen een boete krijgen als het opgemerkt wordt door een politieagent (of flitspaal of iets dergelijks), niet 'omdat het in de wet staat'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen minimumsnelheden? Heb je ooit verkeerslessen gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kippius.
Superfaal!
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-maximumsnelheid-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee j0ve, een superfaal voor jou. Een voertuig mag alleen de snelweg op als deze 60 km/h KAN rijden, maar dit betekent nog niet dat deze ook daadwerkelijk minimaal 60km/h MOET rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom superfaal? Je link zegt niets over de snelheid die minimaal gereden moet worden. Het gaat namelijk om de snelheid die gereden moet KUNNEN worden. De auto moet dus 60 KUNNEN rijden. Als iemand bijvoorbeeld 50 rijdt op de snelweg met een auto, is er voldaan aan de minimale mogelijke snelheid van het voertuig. Het is niet zo dat diegene minstens 60 MOET rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal en daarom ook een plusje van mij!
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1, want geen antwoord op de vraag. Een auto die 70 kan, mag op de snelweg. Maar de vraag is hier of diegene een boete kan krijgen voor te traag rijden en niet of hij überhaupt wel op de snelweg mag rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad het antwoord op een andere vraag. Het gaat over het type voertuigen wat is toegestaan. Er is wel degelijk een minimum snelheid, die geldt dus voor de voertuigen die wel op de snelweg mogen :P http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-maximumsnelheid-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag wel degelijk op de snelweg rijden met een auto die niet harder kan dan 70 km/h. Je voertuig moet namelijk minimaal 60 kunnen rijden. Vraagsteller vraagt of iemand een boete kan krijgen die 70 rijdt waar je 120 mag. Beantwoorder geeft aan dat je minimaal 60 moet KUNNEN rijden. Er is dus geen antwoord gegeven op de vraag.
voor op de snelweg bestaat er ook een minimale snelheid waar je je aan moet houden. deze is 60 km per uur.
( als je het mij vraagt veel te langzaam) gaat iemand hieronder kan deze persoon wel degelijk een boete ontvangen. op een autoweg is het minimum 50 km per uur. en voor zover ik weet kun je voor het onnodig links blijven rijden dus ook een boete ontvangen.
maar je hebt gelijk de hardrijders komen qua boetes altijd als eerste aan de beurt ;) terwijl als je het mij vraagt zijn de mensen die letterlijk over de snelweg tuffen een stuk gevaarlijker. al met al zijn er dus wel wetten voor alleen heb ik ook nog nooit iemand gehoord die een boete heeft gekregen voor te traag rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing