Heeft een voetganger voorrang als hij/zij over een zebra door een rood verkeerslicht loopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Het beste antwoord

Vaak zijn er bij zebrapaden voetgangerslichten geplaatst. Wanneer deze in werking zijn geldt de zebraregeling niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee.

Verkeerslichten gaan voor andere verkeerstekens zoals de verkeersborden en zebra paden. Deze staan er voor wanneer de verkeerslichten uit staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Ja, want hij loopt over een zebra. Je kan als overige weggebruiker namelijk nooit zien of het rode licht wel werkte. Bovendien, als je op de zebra loopt en aan het oversteken bent, mag je nog steeds niet aangereden worden!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien, als je op de zebra loopt en aan het oversteken bent terwijl het licht op rood springt, mag je nog steeds niet aangereden worden! (Bedoelde ik in de laatste zin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wens je veel succes, met dit ten uitvoer brengen! In bijna elke binnenstad word je hardstikke doodgereden met zo'n instelling!
Ook voor een voetganger geldt bij een rood verkeerslicht STOP, zebra of niet.
De voetganger heeft in het verkeer wel een beschermde positie ten opzichte van bestuurders. Bij eventuele problemen (aanrijding) zal de bestuurder moeten bewijzen dat de voetganger door het rode verkeerslicht heeft gelopen en dat de voetganger hierin nalatig is geweest. Dit kan ontaarden in een welles - niettes verhaal, dat voor de bestuurder -zeker zonder getuigen- niet te bewijzen valt.
Dus: recht of onrecht: "geef je verstand voorrang". Voetgangers blijven kwetsbare verkeersdeelnemers. De gevolgen bij een aanrijding zijn voor hen bijna altijd ernstig, zodat ik ze toch maar voor zou laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als er een zebrapad voor je is, heb je in principe voorrang. maar als er dan ook nog een verkeerslicht is, heeft die voorrang op de andere regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanwijzingen
(politieagent, verkeersregelaar)
===========================
Verkeerstekens
(verkeerslichten, matrixborden, verkeersborden en
lijnen pijlen of tekst op het wegdek)
===========================
Gedragregels
Uw gedrag en handelingen in het verkeer.
===========================
A, V, G dat is de volgorde om aan te houden mbt
het verkeersreglement.
===========================
Al steekt een voetganger over tijdens het rode voetgangerslicht, dan dient men toch stil te blijven staan of te stoppen om erger te voorkomen.

Bedenk dat de kwetsbare groepen in het verkeer nu betere bescherming genieten.
En uw startpositie is altijd G.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voetganger is een beschermde verkeersdeelnemer!
Ook al maakt een voetganger een overtreding, en komt het tot een aanrijding met een motorvoertuig dan is de bestuurder van een motorvoertuig aansprakelijk!

Als een voetganger door een rood verkeerslicht loopt heeft hij/zij geen voorrang, maar als bestuurder van een motorvoertuig is het op dat moment wel verstandig om de voetganger voor te laten gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eenvoudig en het antwoord is al gegeven: Tekens gaan voor regels en lichten gaan voor tekens.

Rechts heeft voorrang tenzij er haaietanden op het wegdek staan maar deze zijn ook al weer ontkracht als er verkeerslichten staan. Dus ook met een VOP = ZEBRA