Omdat je voor een tubeless band (band zonder binnenband) een luchtdichte velg nodig hebt. Auto's en de meeste motoren (zonder spaakbanden) hebben tubeless banden.

Gezien de meeste fietswielen spaken hebben, is deze velg niet luchtdicht, dus is een binnenband noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heeft een tube (tubeless) een binnenband, alleen zit de buitenband er omheen vastgenaaid. Als je een lekke tube hebt, kun je gewoon de buitenband open knippen en de binnenband (op de plek van het lek) naar buiten halen, om vervolgens te plakken. Daarna naai je hem dicht en kun je de tube op je velg kitten (of plakken met dubbelzijdig tape).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus mijn conclusie is dat of je nu een draadband of velg hebt, er altijd een binnenband aan te pas komt. Alleen is een tube vaak lichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lee, ik heb nog nooit zoiets gehoord... tubeless is tubeless... ik heb nog nooit gehoord van een autoband (die zijn tubeless) die opengeknipt word om te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
McOlaf, maar waar haal je het verhaal over autobanden vandaan? Dat werd als voorbeeld gebruikt door de vraagsteller, maar de uiteindelijke vraag gaat over fietsbanden en aan de hand daarvan is mijn antwoord gebaseerd.
Er zijn wel degelijk fietsbanden op de markt waar je geen binnenband voor nodig hebt.