Mag ik met mijn canadees rijbewijs, hier in NL ook met een aanhanger rijden?

In mijn stage jaar in Canada heb ik mijn Canadees rijbewijs moeten halen. (Het is moeilijk/duur om met een NL-rijbewijs een auto in Canada te verzekeren).

Met het canadees rijbewijs zit er automatisch het aanhanger rijbewijs erbij. Maar mag ik nu ook in Nederland met dit canadees rijbewijs rond rijden met aanhanger?

Ik heb alleen me B-rijbewijs in Nederland.

Toegevoegd na 5 minuten:
Omgekeerd werkt het wel, in Canada kan je met je Nederlandse rijbewijs rond rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je dat niet gaat lukken.

Ik vond het volgende op internet:
"Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunnen uitsluitend worden omgewisseld als ze geldig zijn voor de vermelde categorieën:
- Canadese provincie Québec - Nederlands rijbewijs categorie B"

http://www.rijbewijs.nl/nl/faq/omwisselen.asp

Kortom: je krijgt er alleen categorie B voor terug en niet E.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
de eerste 185 dagen hoef je het rijbewijs niet om te wisselen. het canadees rijbewijs is dan gewoon geldig, naast het Nederlandse rijbewijs, dat de vragensteller al heeft. De bepalingen van het Canadees rijbewijs gelden dan.

Andere antwoorden (1)

Nadat u bent teruggekomen uit Canada, mag u nog 185 dagen met uw Canadese rijbewijs rondrijden. Daarna verliest het zijn waarde en moet u verder met uw Nederlandse rijbewijs.

Als uw Canadese rijbewijs aangeeft dat u naast het B rijbewijs ook het E rijbewijs heeft, dan mag mag u in Nederland met een zware aanhanger achter uw auto rijden. Als dit E rijbewijs niet vermeld staat, dan mag u alleen rijden met aanhangwagens met een maxim toegestane massa van 750 kg.
Bronnen:
AlphaLimaSierra