wat is het knopje waar je op slaat bij het starten van een tractor?

ik heb op youtube enkele filmpjes gezien waar ze een oude tractor starten d.m.v. een brandende "cartridge"(kleine stukje papier met licht brandgevoelige inhoud) die ze in de plek van de bougie draaien. het gaat hierbij om dieselmotoren. als ze hem erin gedraaid hebben slaan ze met een hamer op een klein knopje/uitsteekseltje op de zijkant van de motorkap, waarna de tractor spontaan gaat lopen. nu wil ik graag weten, wat is dat knopje dan en hoe werkt het?

Toegevoegd na 45 minuten:
EDIT: het brandende papiertje wordt er juist ingestopt om het voor te verwarmen, en de startmotor is ook geen optie, aangezien er werd aangegeven op die manier met een lege accu te kunnen starten. ook hoor je na het slaan op de punt geen startmotor, maar werkt de motor meteen. het is trouwens meer een klein uitstekend ijzeren puntje dan een knop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Antwoorden (2)

Dat knopje bedient de elektrisch aangedreven startmotor. Een diesel heeft geen bougies (nodig)! Dat papiertje was een indicator dat de motor voldoende was voorgegloeid zodat hij kon aanslaan. Tegenwoordig gaat het iets efficiënter en sneller bij het starten van diesels....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat knopje is een plunjer waardoor er onder hoge druk diesel in de cilinder geperst word ,het gloeiende lontje is er voor om de brandstof te ontsteken omdat de druk in de cilinder eigenlijk niet hoog genoeg is bij een stilstaande motor om de brandstof door zelfontbranding te doen ontsteken zoals normaal wel gebeurd bij een diesel motor