Waarvoor zijn die glinsterende (geel/zilveren) kruisjes naast de kilometerpaaltjes op sommige provinciale wegen ?

Ze hangen aan kleine paaltjes naast de kilometer aanduiding en door de (rij)wind bewegen ze. Wie weet waarvoor ze dienen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (4)

Het zijn reflectoren. Wanneer er licht op valt door een auto, kunnen ze eventuele herten langs de weg laten schrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is tegen over stekend wild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Staan die paaltjes tegenover het stekende wild? ;-)
Er zijn verschillende reflectoren of roestvrij stalen spiegelende/weerkaatsende manchetten om/op de paaltjes langs snelwegen in bosrijke omgeving.

Doormiddel van de weerkaatsing van de lichten van de weggebruikers begeeft het wild wat zich in het bos bevindt zich niet naar die lichtflitsen toe.

Het is om het wild af te schrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al genoemd is het een experimenteel middel om overstekende dieren te ontmoedigen.
Het licht van koplampen van autos geeft dieren de indruk dat er twee ogen op ze gericht zijn.
Het is een verbetering van de oude wildspiegels, de paaltjes met een driehoekig metalen plaatje met op twee schuine zijden 5 dobbelsteen gewijs geplaatste putjes.