Mogen bij rotondes de fietspaden dubbel zijn, dus in tegengestelde richting?

Lijkt mij nog onveiliger dan enkel. fietsen zijn al moeilijker te zien dan auto's en het gevaar komt van meer kanten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, dat mag. Ze bestaan ook! Bij rotondes moet je sowieso goed opletten, ook op enkele fietspaden bij een rotonde rijden veel fietsers tegen de rijrichting in.

Ja dat mag, en die bestaan ook, bij mij in de stad heb je ze ook. Vooral in vinexwijken kom je ze veel tegen. Het is fietsvriendelijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Er zijn namelijk al een aantal ongelukken gebeurd hier. Je herkent deze rotondes aan de onderbroken lijn op het fietspad. Er hoeft niet een verplicht bord bij zo'n rotonde te staan. De fiets heeft voorrang, en de auto moet extra voorzichtig zijn, maar als fietser moet je je er natuurlijk ook van bewust zijn dat de auto je misschien niet ziet als je tegen de klok in fietst.

Ja dat mag, en die bestaan ook, bij mij in de stad heb je ze ook. Vooral in vinexwijken kom je ze veel tegen. Het is fietsvriendelijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Er zijn namelijk al een aantal ongelukken gebeurd hier. Je herkent deze rotondes aan de onderbroken lijn op het fietspad en er staat een extra bord onder de omgekeerde driehoek. Zie afbeeldingen. De fiets heeft voorrang, de auto moet dus extra voorzichtig zijn, maar als fietser moet je je er natuurlijk ook van bewust zijn dat de auto je misschien niet ziet als je tegen de klok in fietst.

Ha, die Ren7; Het mag, maar het most niet maggen. Leuk voor de fietsers die een stukje kunnen afsteken, maar vaak verwarrend en daarom gevaarlijk. Overigens kun je je afvragen of je een apart liggend dubbel fietspad nog wel als onderdeel van die rotonde kunt zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100