Mogen bij rotondes de fietspaden dubbel zijn, dus in tegengestelde richting?

Lijkt mij nog onveiliger dan enkel. fietsen zijn al moeilijker te zien dan auto's en het gevaar komt van meer kanten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het mag, maar het is jammer dat bij veel rotondes de fietsers voorrang hebben. Ik ben heus wel pro-fiets, ik fiets zelf ook, maar als ik met mijn truck de rotonde wil verlaten is het ondanks 4 (!) goed afgestelde rechter buitenspiegels vaak onmogelijk om fietsers van rechts te zien. De eerste paar heb ik wel van te voren zien rijden, maar bij een langere rij fietsers weet ik niet wanneer de laatste voorbij is. Het heet niet voor niets een DODE hoek :-( Gr. Koos. Toegevoegd na 2 minuten: Het "loskoppelen" door het fietspad ruim om de rotonde heen te leggen werkt weer wel, omdat dan de cabine van de truck het kruisende fietspad weer haaks kruist.

Aangezien de wegbeheerder in veel gevallen bij rotondes buiten bebouwde kom (soms ook binnen) heeft bepaald dat rechtsafslaande auto's , die de rotonde verlaten, voorrang hebben op fietsen hebben ze even automatisch (en mogelijk onbewust) bepaald dat fietsers 2 kanten de rotonde rond mogen. Want om rechtsafslaand verkeer voorrang te geven op rechtdoorgaand verkeer was het noodzakelijk om het fietspad "los te koppelen" van de bijbehoprende weg. Daarmee wordt een fietspad een vrijliggend fietspad. De wegbeheerder zet er nooit borden bij dat fietsers maar 1 richting mogen volgen op dat vrijliggende fietspad waarmee automatisch ze dus 2 richtingen op mogen.

Ha, die Ren7; Het mag, maar het most niet maggen. Leuk voor de fietsers die een stukje kunnen afsteken, maar vaak verwarrend en daarom gevaarlijk. Overigens kun je je afvragen of je een apart liggend dubbel fietspad nog wel als onderdeel van die rotonde kunt zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100