Ik stel de vraag anders: hoe kan het dat als je vooraan in een groep fiets je rustig kan rijden,maar als je achteraan rijdt, je heel hard moet trappen

De mensen vooraan trappen vaak langzaam en zitten lekker te kletsen, de mensen achteraan de groep moet hard trappen om de groep bij te houden.

Mijn andere vraag hierover bleek niet helemaal goed begrepen, vandaar nu nog eens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

Hetzelfde met moto's en auto's. Leuk om lezen dat jullie dit het harmonica-effect noemen, wij noemen het accordeon-effect.

Wiskundig kun je het als volgt voorstellen:

Niemand kan een vaste snelheid aanhouden. Als er niemand voor je rijdt, ga je toch lichtjes trager en rapper rijden zonder erop te letten. Tussen elke fiets zit een veiligheidsafstand, maar zit er ook een reactie-afstand. En daar loopt het meestal mis aan hogere snelheden bij zware botsingen: men vergeet de tijd die men nodig heeft om te reageren. Stel nu simpelweg dat je 1 seconde tijd nodig hebt om te reageren, dan is de achterstand bij rapper rijden onmiddellijk bijv. bij 20 km/h of 5,5 meter/seconde dus liefst 5,5 meter. Als je zelf 15 km/h rijdt op dat moment, is het verschil slechts 5 km/h ofwel een vierde van die 5,5 meter, maar je merkt als snel dat het naar 1,5 meter neigt. En met 20 km/h te rijden, ga je die 1,5 meter niet overbruggen, dus moet jij naar 25 km/h en dan wel een seconde langer om die 1,5 meter in te halen. En dan gebeurt het omgekeerde net, die voor je, gaat weer 15 km/h rijden, dus loop je dan het risico te botsen als je op slechts 1,5 meter van je voorganger rijdt.

Hierbij moet je je ook extra concentreren en ook dat vergt meer energie dan je zou denken.

Het gaat een stuk vlotter als je 'wijze' of 'ervaren' chauffeurs/fietsers/skeelers/motards in het midden stopt, die niet alleen kijken naar de voorganger, maar naar de tweede moto en zo anticiperend accelereren/remmen en het accordeon-effect (of harmonica-effect) terug afremmen en een homogenere stroom maken.

Proficiat als je achteraan rijdt, je mag bij aankomst gerust zeggen dat je meer energie verdaan hebt en een lastiger parcours gereden hebt dan die vooraan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je vooraan rijd zitte tekletsen dan let je meschien niet zo op hoe hard je rijd dus gaat het meschien sneller voor de achterblijver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voorin rijd kan je zelf het tempo bepalen en hoef je je niet aan te passwn aan het tempo van een ander. Hoe groter de groep word. Hoe meer de mensen in het midden moeten inhouden en weer versnellen waardoor je achterin hard moet trappen. Dit noemen ze het harmonica effect. Veel plezier