Als ik een aanhanger rijd zonder een e rijbewijs en ik word aangehouden kost dat een punt op mijn rijbewijs

De aanhanger is zwaarder dan 750 Kilo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Het beste antwoord

Afhankelijk van het feitelijke ( gewogen) gewicht zou je dus zonder geldig rijbewijs kunnen rijden. Dat kan je een punt kosten. Het feit dat een ahw zwaarder is als 750 kg wil overigens niet zeggen dat je zonder rijbewijs rijdt, dit heeft weer te maken met het leeg gewicht van de trekkende auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Is grove overtreding ivm onverzekerdheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan het gewicht van de trekkende auto:

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is het enige juiste antwoord op de vraag.